onsdag 13 januari 2021

Årssammanfattning 2020


Dags att sammanfatta och utvärdera läsningen under det gångna året 2020


Antal lästa böcker: 102
Antal noveller:5
Totalt antal sidor: 33302
Inbundet: 69
Kartonnage:13
Danskt band: 5
Häftad: 2
Storpocket:0
Pocket: 12
Excess:0
E-bok: 5
A5-Häfte:0
Lästa rec.ex: 99
Lästa hyllvärmare: 7
Köpt: 33
Fått: 100

Lästa böcker 2020 Månad för månad
Favoriter 2020

Mina planer för 2020 och hur det gick med dem.

1. Läsa hyllvärmare
Gick inte bra under 2020, jag läser ju hyllvärmare på kvällen i sängen och det här året somnade jag ofta som en klubbad säl så fort jag fick huvudet på kudden. Så det blev inte många hyllvärmare lästa och det är lite tråkigt
2. Minska bokinköpen
Nja, det här gick väl inte speciellt bra heller. Jämfört med 2019 har jag faktiskt köpt fler böcker under 2020
3. Bloggen
Under 2020 var det totalt omöjligt att sitta långa stunder och bara koncentrera sig på bloggen. Det var så mycket som hände, och de mesta va negativt, att jag inte riktigt hade varke ork eller lust att sitta mycket framför datorn. Och i o m att orken och lusten int fanns där så tröt inspirationen också vilket gjorde det ännu jobbigare att försök få nånting gjort 
4. Planeringar, sammanfattningar och utvärdering
Det gick relativt br med planeringen, sammanfattning och utvärdering däremot tog tid och t ex de månatlig blev rejält försenade nästan varje månad under hela året
5. Utanför bekvämlighetszonen
Nja, under 220 orkade jag inte med speciellt mycket som låg utanför bekvämlighetszonen. År 2020 var så jobbigt att det jag behövde var så mycket verklighetsflykt som möjligt, vilket då gjorde att de blev mest feelgood och deckare/spänning.

Hur det gick med utmaningarna under år 2020 finns redan i ett annat inlägg HÄR

Planer för och förhoppningar för 2020 kommer i ett annat inlägg

2020 var ett riktigt katastrofår på många sätt. Som om det inte var nog med pandemin (vilket resulterade i självvald karantän i hemmet utan inspiration från möten med andra) så var det också mycket annat negativt som hände. Första delen av våren gick jag igenom utvärderingar för div krämpor jag har och resultatet blev det värsta möjliga. Jag fick en diagnos som slog undan fötterna totalt på mig och som gjorde att det blev mycket funderingar under en period. Och precis när allt det börjat lugna sig och sommaren äntlige kom så avled min mor så hela sommaren gick åt till att ordna med allt kring hennes död (och det är faktiskt ganska mycket som ska fixas när någon dör). Det här spillde sen över på hösten så hela ruljangsen fortsatte  på hösten med bouppteckning osv, och som grädde på moset dök det upp dokument om ett testamente på den finska sidan där mamma var omnämnd. Så det var bara att dyka in i det också.  Nu började vi närma oss julen och jag såg fram emot ett par veckor "ledigt" från alla bekymmer med o vad jag bedrog mig. Självklar satte min "kära" släkt, i egenskap av min styvmor, med att harva igenom saker från pappas död för 10 år sedan. Det var bara att ge upp drömmen om en jul i lugn och ro, kavla upp ärmarna och jobba på. Allt det här under 2020 gjorde såklart att jag hamnade efter med et mesta, dvs både läsning och recensioner, för jag hade helt enkelt inte ork eller tid med sånt. Jag har faktiskt aldrig läst så få böcker som under 2020, inte ens när jag jobbade heltid (med rätt så rejält med övertid).Jag har aldrig tidigare heller hamnat så långt efter med recensionerna som jag gjorde nu i slutet på året. Men nu är det bara att bita i det sura äpplet och försöka ta igen det jag hamnat efter med.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar