lördag 30 januari 2021

Recension: Stilla vatten av Britt Peruzzi

Titel: Stilla vatten
Serie: Alda Luppi
Författare: Britt Peruzzi
Antal sidor: 370

"En man hittas mördad på den världsberömda stranden i Änglarnas bukt, bland badgäster oh lekande barn. Efter terrorattentatet sommaren 2016 har Nice infört Europas högsta säkerhetsnivå. Ändå finns det inga vittnen till det brutala brottet som lamslår kusten under årets mest intensiva turistvecka.

Alda Luppi avbryter sin semester och dras in i en komplicerad utredning som blottlägger hänsynslösheten i fastighetsbranschen. Spåren leder till en period i historien som präglades av solidaritet men också odlade en av människans mörkaste sidor - girighet."

-------------------------

Stilla vatten är del 2 i serien om Kommissarie Alda Luppi. När jag sen bad om att få första delen (länk till recension finns längre ner på sidan) också så var de så snälla att de skickade den också så jag har nu fått tillfälle att lära känna Alda Luppi ända från början

Jag blir så glad över att få återknyta bekantskapen med Alda Luppi. Hon är verkligen min typ av människa, lite kärv och hård på utsidan men betydligt mjukare på insidan. Som person har hon ju både ett som annat i bagaget, men jag är väldigt tacksam för att det inte ett missbruk, som ju tyvärr är alltför vanligt i deckare/kriminalromaner numera. Hennes oro för återfall i sin sjukdom (som jag förresten blev så nyfiken på att jag var tvungen att googla och ta reda på mer) för att  känner jag igen de känslorna och det gör karaktären Alda Luppi väldigt trovärdig som person.

Något annat som jag älskar med de här böckerna är miljöbeskrivningarna, jag känner värmen, alla dofterna och ljuden. Och sen ska vi inte ens tala om maten, för en som tycker om mat är det nästan omöjligt att läsa en här böckerna utan att emellanåt göra en raid in i köket för man blir ju så sugen på allt möjligt när man läser beskrivningarna av maten de äter i boken.

Det som slår mig när ja läser de här böckerna är hur fantastiskt väl de skulle passa även de läsare som i vanliga fall inte läser deckare för att de är för våldsamma. Här är det brott Alda Luppi utreder men det är inget frossande i blod och våldsamheter. Jag har själv emellanåt ett behov av att läsa deckare/kriminalromaner utan en massa läskiga detaljer, men med sympatiska, intressanta karaktärer och där platsar de här böckerna väldigt bra. Den här författaren vill jag läsa fler böcker av!

Min recension av första delen i serien

Aldrig glömma

Stilla vatten finns att köpa hos t ex