torsdag 28 januari 2021

Hett i hyllan #285

 

Morgonens göromål är avklarade, dvs första, livsviktiga muggen te uppdrucken, läst tidningen, lagt ärtsoppan på kokning. Nu kan jag alltså ägna mig lite åt annat, dvs bloggen. Eftersom det är torsdag så är det Monikas Hett i hyllan som kommer först. Hon säger
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

------------------
En julklappsbok

Mannerheim: Marsken, masken, myten av Herman Lindqvist
Baksidestext:
"Friherre Gustaf Mannerheim, Finlands legendariske fältmarskalk och president, hade ett långt och omväxlande liv som överbefälhavare i fyra av Finlands krig, officer åt Rysslands tsar och spion i Kina.
Mannerheim var en sann livsnjutare och en elegant gentleman som satte kvinnohjärtan i brand, men det var först under de allra sista åren av sitt liv som han själv drabbades av en stark passion och upplevde en stormande, bubblande kärlek.
Herman Lindqvist tecknar ett mångsidigt porträtt av den närmast mytiske och många gånger kontroversielle politikern och militären som även var en kosmopolitisk charmör. Genom Mannerheims fascinerande livsöde skildras också Finlands väg till självständighet, där han spelade en avgörande roll."





Den här köpte vi som julklapp åt oss själva julen 2017. Både maken och jag ville läsa den och maken har faktiskt också läst den men sen har den blivit stående oläst i min bokhylla trots att jag flera gånger funderat på att ta itu med den. Jag har ju läst flera av Lindqvists historiska böcker och de brukar vara väldigt bra och engagerande, så den här åker nog fram i första ledet i bokhyllan så jag inte glömmer bort den när jag ska välja bok nästa gång.

4 kommentarer:

  1. Den verkar både intressant och spännande.

    SvaraRadera
  2. Herman Lindqvist känner man ju till. Däremot inte den här boken.

    SvaraRadera
  3. Känner väl inte riktigt att detta är mintyp av bok, men Herman Lindqvist år ju rolig att lyssna på.

    SvaraRadera
  4. Jag har sett boken massor av gånger, men nu känner jag att jag blir förvånad över att det är Lindqvist som skrivit den. Finns det kanske någon mer bok om Mannerheim som jag förväxlar den med? Hur som helst, Lindqvist är trivsam att läsa och jag gillar hans humor. Skrattar ofta glatt när jag läser/lyssnar på hans böcker.

    SvaraRadera