torsdag 14 januari 2021

Helgfrågan vecka 2

 

Jag hade massor med planer för vad jag skulle göra idag men istället så låg jag och sov eller bara vilade större delen av dagen. Förmodligen behövde jag det men det blir istället mer att göra under de kommande dagarna för att få undan allt det som borde ha gjorts idag.Men nu känner jag mig rätt så utvilad och det är dags att få lite gjort. Först ut är då att svara på Mias Helgfråga

När ska man ge upp en bok man inte tycker om?
Brukar du gå på releaser? Digitalt eller Irl?

---------------
Det är faktiskt väldigt sällan jag ger upp en bok, har nog bara hänt någon enstaka gång under min "läskarriär". Rec.ex läser jag i möjligaste mån alltid från pärm till pärm, men där har jag varit tvungen att ge upp ett par böcker, mest pga att boken varit så dåligt redigerad att det inte gått att förstå det som står i texten. 
Mina egna är jag nog mer benägen att ge upp eller rättare sagt: har jag inte fångats av boken efter att ha läst nästan halva så kan det hända att jag "blädderläser" resten. Med vissa egna böcker har det också blivit så att de fått återgå till bokhyllan och så får de en chans till vid ett senare tillfälle. Men, som sagt, det är mycket sälla som jag ger upp en bok - ibland kan ju en bok som man vid lästillfället inte riktigt tycker om, ändå växa till sig efteråt så pass mycket att man ändrar åsikt.

Nej, jag går inte på några releaser, varken IRL eller digitalt. IRL är det jobbigt eftersom man aldrig vet om lokalen är handikappanpassad och det är jobbigt om det ska till speciallösningar för att man ska kunna vara med. Både digitalt och IRL tar det också alldeles för mycket tid och ork för att känna meningsfullt för mig. Jag har så mycket att hålla på med att jag tycker mig inte hinna med att lägga tid på releaser.

6 kommentarer:

  1. Förr i världen läste jag absolut ut varenda bok jag börjat på, oavsett hur bra jag tyckte den var. Men jag har förstås kommit till insikt om att man ska använda sin tid på bästa möjliga sätt, så då går dåliga böcker bort.

    SvaraRadera
  2. Det brukar inte vara några boksläpp hemikring, så jag har aldrig behövt fundera på om jag ska gå eller inte :)

    SvaraRadera
  3. recensionsböcker läser, annars är det lite olika.

    SvaraRadera
  4. Jag skiljer också på recensionsexemplar och egna böcker

    SvaraRadera
  5. Visst är det så! En del böcker går tillbaka till bokhyllan för en senare andra chans vid lämpligt tillfälle. Men rec.ex. läser jag alltid direkt, så snart det går, och läser alltid igenom på något sätt, delvis skumläsning har ju funkat när det krävts.

    SvaraRadera