söndag 10 januari 2021

Recension: Månsystern av Lucinda Riley

Titel: Månsystern - Tiggys bok
Originaltitel: The Moon Sister
Serie: De sju systrarna
Författare: Lucinda Riley
Översättning: Gabriella Andersson
Format: Inbunden
Antal sidor: 644
Förlag: Bazar förlag/Strawberry förlag

"Tiggy D'Apliése har just förlorat sin älskade adoptivfar Pa Salt. Efter begravningen återvänder hon till Skottland för att fortsätta arbeta med det hon älskar mest: att ta hand om vilda djur i det vackra hedlandskapet. Hon får jobba på det ensligt belägna godset Kinnaird, hos den gåtfulla och grubbande Charlie

Där träffar hon Chilly, en urgammal romsk man som bott på godset så länge någon kan minnas. Han hävdar att han bär på en gåva, en helandets förmåga som är nedärvd sedan generationer tillbaka, och att det har förutspåtts att han är den som ska föra henne hem till Granada i Spanien.

Där upptäcker Tiggy att hennes öde hör samman med de romer som blev vräkta från de magnifika grottorna i Sacromante under det spanska inbördeskriget, och framför allt med "La Candela", den främsta flamencodansösen i sin generation."

-------------------

Jag har både läst de tidigare delarna i den här serien och ett par fristående böcker av Lucinda Riley och tyckt om de berättelserna, så det var en självklarhet att fortsätta med den här serie - jag måste ju få veta hur det hela slutar och också få veta mer om varje systers bakgrund. Jag brukar gilla den här typen av berättelser som sträcker sig över en lång tidsperiod och där dåtid blandas med nutid och  

Temat den här gången var nånting som verkligen ligger mig varmt om hjärtat, nämligen Spanien och flamenco. Jag har läst en del om just Spanien, spansk historia och speciellt flamenco och dess historik. De här böckerna brukar ju baseras på kända människor och jag var tvungen att googla lite för att hitta den historiska personen som den här berättelsen är uppbyggd kring. Och det var inte så svårt att hitta verklighetens La Candela 


Den här boken blev jag, precis som med de andra böckerna i serien, helt uppslukad av och kunde definitivt inte sluta läsa utan sträckläste den. Den här serien är både verklighetsflykt av bästa sort samtidigt som man får info om en del kända personer som man kanske inte vetat så mycket om tidigare
eller ens funderat kring.

Jag fick nästa del i julklapp av maken (som vet precis vad jag vill ha, ibland i alla fall) så nu slipper jag vänta utan kan sätta igång med den inom kort.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Lucinda Rileys websida

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren

Fristående

Midnattsrosen

Fjärilsrummet

Sju systrar-serien

De sju systrarna - Maias bok
Stormsystern - Allys bok
Skuggsystern - Stars bok
Pärlsystern - Ceces bok


Månsystern finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok

Bokus Inbunden/E-bok

CDON Inbunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar