söndag 10 januari 2021

En smakebit på søndag - Den sovande nymfen

 En mycket lugn helg igen då vi bara varit hemma. Det enda vi varit hemifrån var när make åkte iväg och handlade lite smått på lördagsmorgonen. Jag hade planerat att få undan en hel del läsning och recensioner under lördagen, men det blev såklart inte så, utan jag låg och vilade oh sov nästan hela dagen, hjärntröttheten slog till ordentligt och jag orkade helt enkelt inte med nånting. På söndagen blir det nog mycket matlagning - på morgonen sätter vi på crock-poten med en boeuf bourguignon och sen ska julskinkan och andra rester från julen hackas ner till e stor pyttipanna som ska steks i ugn under dagen så att det blir många middagar in i frysen. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten.

------------

Min smakbit kommer från sidan 164 i Den sovande nymfen av Ilaria Tuti (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken

"Det verkade som om journalisten visste mer än hon tänkte Teresa uppgivet. Texten ledsagades av två bilder: en tavla av Andrian som föreställde ett bergslandskap och en som visade Gortan framför sitt galleri.

Jaha, där har vi skvallerkärringen.

Teresa ögnade igenom texten och hade svårt att kontrollera sin ilska. Som vanligt saknades inte hårresande detaljer, men de var oexakta och överdrivna.

Gortan berättade om hur tavlan hittades och underströk sin egen insats. Journalisten smickrade och fjäskade, och fortsatte sedan i inte alltför luddiga ordalag antyda att mördaren inte kunde vara någon annan än den psyksjuke konstnären som tigit under mer än ett halvt sekel."








13 kommentarer:

  1. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Denna är jag lite nyfiken på. En bok att ta med sig på resan till Italien, när det nu kan bli okej igen.

    SvaraRadera
  3. En italiensk deckarserie låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Tycker jag känner igen författarnamnet från en annan bok. Med en liknande framsida.

    SvaraRadera
  5. jag försöker få lite dagsljus varje dag nu när dagarna fortfarande korta, men ljuset visar sig oftare, tack för smakbiten, blir nyfiken.

    SvaraRadera
  6. Det hørtes ut som gode middager.
    Jeg likte ordet hjärntrötthet. Jeg har ME, og da er det ofte som om hjernen min ikke vil mer og bare vil sove. Så det passet utmerket :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  7. Mat- och klimatsmart att ta vara på resterna så där!

    SvaraRadera
  8. Jag har läst den första delen i serien och börjat på den här flera gånger. Kanske ska jag ge den en chans till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Crock-Pot var nytt för mig. Var tvungen att googla :) Boken låter ju riktigt spännande.

    SvaraRadera
  10. Italiensk deckarserie, det var otippat. Vilket vackert omslag, tack för smakbit

    SvaraRadera
  11. Tänkt att jag ska lyssna på den här efter första boken om jag gillar den....få se när det kan bli av med att börja på första....tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Helt okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Har varken hört talas om boken eller författaren! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera