onsdag 20 januari 2021

Recension: Härlig är framtiden av Ewa Klingberg

Titel: Härlig är framtiden
Serie: Begravningsbyrån Tranan
Författare: Ewa Klingberg
Antal sidor: 224

"Det våras på begravningsbyrån Tranan och kärleken blomstrar i takt med växtligheten. Christoffer och Sandra tar äntligen steget att flytta ihop. Sören ger avkall på livets goda för att vara sin flickvän till lags. Och moster Majken har bestämt sig för att inte leva ensam. Men hur går det med hennes fyrbenta familjemedlem när den nya fästmannen är allergisk?

På kontoret tvingas Sandra erkänna för sig själv att hon är trött på delat chefskap. Beslut fattas ständigt över hennes huvud och personalen har fullt av egna idéer. Sandra börjar få nog men skulle hon klara av att driva Tranan utan moster Majken?"

---------------------------------

Härlig är framtiden är den sjätte delen i serien om Begravningsbyrån Tranan. Jag har läst både de tidigare delarna och Huskvarna-serien (länk till recensionerna finns längre ner på sidan) så jag blev väldigt glad för att jag fick den här boken också.

Jag tycker väldigt mycket om omslagen till de här böckerna - varje omslag speglar årstiden då berättelsen utspelar sig och det gör det enkelt att följa berättelsen tidsmässigt. Karaktärerna i serier känns vi det här laget som riktigt goda vänner som man känner utan och innan och som man gillar att umgås med. Personbeskrivningarna är så trovärdiga och karaktärerna så sympatiska att det är som om man befann sig mitt inne i händelsernas centrum.

Den här serien har snabbt blivit min favorit bland Klingbergs böcker, det här är feelgood när det är som bäst - perfekt avkopplande läsning med en dos humor och en massa må-brapoäng. Till viss del beror nog mitt gillande av att jag läst de här böckerna samtidigt som jag själv har mycket kontakt med en begravningsbyrå som ger mig samma känsla av trygghet och måbra som Begravningsbyrån Tranan. Den här serien har jag faktiskt redan rekommenderat till personer som frågat efter bra feelgoodböcker. Och jag ska själv snart köpa en present och har då bestämt att jag ska köpa den här serien därför att den passar så bra till mottagaren av presenten. Har du ännu inte läst böckerna om Begravningsbyrån Tranan så är det dags nu! Och min rekommendation är att läsa böckerna i ordning för då har du vänner för livet i personalen på Tranan!

Tack Historiska media för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Ewa Klingbergs blogg

Mina recensioner av andra böcker av Ewa Klingberg