söndag 24 januari 2021

En smakebit på søndag - Mörkret före gryning

 En lugn helg igen och make och jag har bara tagit det lugnt. Det blev en ordentlig sovmorgon för mig på lördagen för maken hade gått upp tidigt och höll kattkillen Remus sysselsatt så att han helt glömde bort att komma och väcka mig. Resten av dagen blev det sen en hel del läsning och lite bloggande, men inte alls så mycket som jag  hade hoppats. Jag får försöka ta igen det på söndagen eftersom vi inte har nånting speciellt på schemat för den dagen. Söndagen lär ändå bli ganska lik lördagen, dvs lugnar än lugnt. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten.

-------------

Min smakbit kommer från sidan 39 i Mörkret före gryning av David Baldacci (titeln är länkad till förlaget sida där det finns mr info om boken)

"Det skiljde sig inte nämnvärt från alla andra fängelser som Pine hade varit inne i: fullt av oväsen, en stank av motbjudande lukter och kaotiskt men samtidigt strängt organiserat, i huvudsak till följd av murarna och gallren. Det var ett ständigt pågående, sofistikerat schackparti mellan fångar och vakter, men ibland underlät vakterna att uppfylla sina plikter i utbyte i utbyte mot de förtjänster som tillkom den som möjliggjorde tillgång till droger, flickor och andra saker som gjorde livet lite mer uthärdligt att tillbringa åratal av sitt liv i en bur.

Fort Dix säkerhetsklassificering var som högst medel men överbeläggningen i federala fängelset gjorde att män andra omständigheter skulle placerats i högsäkerhetsanläggningar istället hade hänvisats till ställen som Fort Dix.  Myndigheterna hoppades kanske att det faktum att fängelset var placerat i en militärbas skulle få fångarna att sköta sig. Det betraktade Pine som rent önsketänkande"

9 kommentarer:

  1. Baldacci ja, har läst någon bok av honom, men kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar eller ej.

    SvaraRadera
  2. Baldacci ja. Länge sedan jag läste något av honom.
    Låter skönt med sovmorgon!

    SvaraRadera
  3. Lugnare än lugnt är min kopp te men boken låter lite för hårdkokt för min smak.

    SvaraRadera
  4. läste nyss om högsäkerhetsanläggning där Katarina Frostensons make vistades, ny bok för mig, tack för smakbiten. Nu har vi sällskap av sonens katt när familjen åker skidor

    SvaraRadera
  5. har inte läst något av den mycket produktive Baldacci. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Fler som läser Baldacci. Jag har inte läst något men han har ju skrivit mycket. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Har fortfarande inte läst någon bok av Baldacci.

    SvaraRadera
  8. Inte alls min gebit, men gillar skylinen på omslaget. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  9. Jag läser också en bok av Baldacci just nu.

    SvaraRadera