lördag 23 januari 2021

Recension: Bedrägeriet av Staffan Nordstrand

Titel: Bedrägeriet
Författare: Staffan Nordstrand
Format: Inbunden
Antal sidor: 388
Recensionsexemplar (Se "Om")

"Daniel och Gustav har båda länge tänkt starta fond- och bankverksamhet. Som kollegor på en fondfirma har deras samtal många gånger kretsat kring falska fonder och märkliga tillgångar i svenska och utländska bolag. Kan inte de göra som andra, och lyckas de också?

Cecilia, Daniels fru, är inne på samma linje "Kom igen Daniel" säger hon "Starta eget, och börja tjäna riktiga pengar."

Året som följer förändrar livet för de fyra på alla plan, när de går från trohet till oärlighet, från att drömma om ekonomiskt oberoende till att svindla enorma summor pengar och från att lyda under lagen till att vara tungt kriminellt belastade. Snart mister en älskad son livet medan ryska maffian infiltrerar verksamheten och någon får sina lemmar brutalt avknipsade av en nära anhörig på ett vardagsrumsgolv i en villaförort"

-----------------

Jag fick en förfrågan från förlaget om jag skulle vilja läsa och recensera den här boken. Jag har u läst några böcker tidigare av den här författaren och var därför intresserad av att läsa den här också. Utöver det så var jag nyfiken på utvecklingen av Nordstrands författarskap.

Hittills har författaren valt att belysa aktuella ämnen och det kan man nog säga att den här berättelsen också gör - att ekonomiska fördelar gör att en del människor är beredd att bortse från sin moraliska  värdegrund är nog något som känns igen både från vår samtidigt men också historiskt.  

 Jag har inte varit rakt av positiv till Nordstrands tidigare böcker utan tyckt att det funnits en del att förbättra där. Vartefter det kommit nytt från Staffan Nordstrand så har också böckerna blivit bättre och de värsta kantigheterna har slipats av. Bedrägeriet är hittills den bästa av de böcker av Staffan Nordstrand som jag läst och recenserat. 

Bedrägeriet är en spännande berättelse i högt tempo som, i mitt tycke, är den hittills bästa av Staffan Nordstrands böcker.  Det ligger också en hel del research bakom berättelsen vilket gör den väldigt trovärdig. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av den här författaren och först ska jag nog se till att läsa de böcker jag ännu inte läst i de serier han skrivit

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Nord & Hild Publishing för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Staffan Nordstrands websida

Andra böcker av Staffan Nordlund jag läst och recenserat
Under floden (Floden , del 1)
Samnang, tiggarpojken (Floden, del 2)
En tid för gudar (Opium del 2)


Bedrägeriet finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar