söndag 3 januari 2021

Recension: Aldrig glömma av Britt Peruzzi

Titel: Aldrig glömma
Serie: Alda Luppi
Författare: Britt Peruzzi
Antal sidor: 383

"Fukten från den nordafrikanska siroccovinden har Franska rivieran i sitt grepp när en kvinna hittas mördad i en bergsby ovanför Nice. Först på plats är kriminalkommissarie Alda Luppi som precis återvänt i tjänst efter en nervsjukdom. Sällsynt, smärtsam och nära att förgöra henne.

Utredningen påverkas av hettan, rädslan för återfall och av en oväntad motgång. Obduktionen tyder på ett tillvägagångssätt som Luppi och hennes mordgrupp aldrig tidigare ställts inför.

Under en intensiv vecka grumlas kommissariens omdöme i takt med att kustens vackra fasad krackelerar. Till slut återstår bara en fråga: Hur lång kan man fly innan minnena hinner i kapp?"

--------------------

Jag fick ett spontanutskick av del 2 i den här serien men ville förs läsa del 1 och bad om att få den också. Jag hade tur och förlaget lät mig få den också så då kunde jag läsa de här böckerna i ordning.

En ny "kommissarie" på deckarhimlen och en som jag tar till mig direkt. Alda Luppi har inte missbruksproblem (som är alltför vanligt numera i olika deckare/polisromaner/thrillers) och det känns nytt och något jag längtat efter. Ja, hon har en ovanlig neurologisk sjukdom men det är inte samma sak och jag kan faktiskt förstå hennes oro för att drabba av en attack. Jag tror också att var och en som har eller har haft en lite allvarligare sjukdom känner igen den är lilla rädslan i maggropen så fort man känner de där symptomen som brukar betyda en stundande attack  och det jobbiga är att ju mer man oroar sig desto mer sannolikt är det att man drabbas, det är som en självuppfyllande profetia. Som person är Alda Luppi också en karaktär som jag brukar gilla. Hon är självständig, lite kärv, hon är rakt på sak och någon som jag verkligen kan sympatisera med.

Något annat jag direkt reagerar på är miljöbeskrivningarna. Berättelsen utspelas på den franska Rivieran och jag blir faktiskt sugen på att åka dit, trots att jag hittills aldrig längtat efter att åka till Frankrike eller Rivieran. Jag kan riktigt känna siroccovinden, dofterna och ser framför mig byn där allt utspelar sig. Och att jag faktiskt blir riktigt hungrig är en klar underdrift.

Aldrig glömma är första delen i en ny serie on kriminalkommissarie Alda Luppi och författarens debutroman. Den här boken får mig verkligen att se fram emot att läsa fortsättningen på serien för om första delen är så här bra så lär fortsättningen inte gå av för hackor heller. Tur för mig att jag redan har nästa del i serien hemma så jag kan fortsätta att läsa nästa del direkt!

Tack Bazar förlag/Kult PR för rec.exet!

Aldrig glömma finns att köpa hos t ex

Bokus Pocket