torsdag 14 januari 2021

Hett i hyllan #283

 

Torsdagen på bloggen börjar alltid med Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

----------------
Ett rea-på-rean-fynd

Galveston av Nic Pizzolato
Baksidestext:
"Samma dag som Roy Cady får ett illavarslande cancerbesked av sin läkare, inser han att hans boss - en brutal lånehaj och barägare - vill se honom död. Någonting som påstås vara ett rutinuppdrag är i själva verket en dödsfälla för Roy, men när röken lagt sig är det han som lever och hans tilltänkta mördare som ligger kvar. På platsen, och i högsta grad vid liv, finns också Rocky, en ung kvinna med ett trasigt förflutet. Efter att ha hämtat upp Rockys lillasyster flyr trion från New Orleans till Galveston, Texas, i ett fåfängt försök att undkomma sina fiender.
Galveston är en mästerlig noir, en hårt flätad väv av tuffa miljöer, bräckliga huvudkaraktärer och en ständig kamp mot makterna."




Sommaren 2017 hade Akademibokhandeln fortfarande böcker kvar från bokrean och reade då ut dem för 50% av reapriset, inte kunde jag låta bli att köpa böcker till det priset. Utöver det hade de också bra medlemspriser på en del inbundna och pocket så jag kom hem med sammanlagt 3 böcker trots att jag hade köpstopp. Två av de böcker jag köpte då har jag läst men den här har blivit kvar i bokhyllan som hyllvärmare. Och nu blev jag faktiskt intresserad igen av att läsa de här boken, den är precis lagom tunn för att fungera bra som en "mellanbok".

5 kommentarer:

  1. Jag har nog hört talas om den men sedan vet jag inte mer. Men visst är det bra att titta närmare på hyllvärmarna man har.

    SvaraRadera
  2. Se där, den har jag ju läst. Den passade inte mig jättebra, men jag har tänkt ge TV-serien en chans.

    SvaraRadera
  3. Haha den har jag med i bokhyllan.

    SvaraRadera
  4. Den har jag läst efter att den fick pris av svenska deckarakademin. Var inte riktigt min typ av deckare.

    SvaraRadera
  5. Tycker att jag känner igen titeln, men i övrigt är det inget som klingar bekant. Kanske har jag sett den hos Deckarakademin då, som Lotten nämner.

    SvaraRadera