söndag 31 januari 2021

En smakebit på søndag - Blackmoore

 Nog  för att de flesta helger det senaste året varit lugna men den här helgen har nog hittills varit en absolut lugnaste. Det är kallare ute så inte ens maken har velat gör något utomhus. Vi har alltså hållit oss inne, läst, haft radion på hela dagarna och tittat på tv på kvällarna. Så här mycket har jag nog inte tittat på tv på väldigt länge, men just nu har det varit helt OK att göra det, synd bara att många av programmena är repriser. Vi började lördagen med sovmorgon och sen en långsam, rofylld frukost. På dagen satt vi mest och läste och på eftermiddagen/kvällen blev det lite tv. Söndagen lär bli ungefär likadan förutom att vi, som vanligt, också ska göra matlista och inköpslista för kommande vecka. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker.

-------------

Min smakbit kommer från sidan 9 i Blackmoore av Julianne Donaldson (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"Det finns många felaktiga sätt att spela Mozart på, och bara ett som är rätt. Mozart är avsedd att spelas lika precist som man löser en matematisk ekvation. Tonerna är tänkta att marschera fram i strikt ordning, var och en av dem en lydig soldat som inte tar mer än sin beskärda del av tiden. Det finns inte utrymme i Mozart för störande inslag av lidelse. Det finns inte utrymme i Mozart för en katt vid namn Cora som klöser mig på axeln när hon försöker klättra bort från ljudet. Och det finns definitivt inte utrymme i Mozart för systrar som tjuter utanför dörren till sällskapsrummet just när jag sitter och övar."






13 kommentarer:

  1. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. kallt är det, tack för smakbiten, intressant.

    SvaraRadera
  3. Den har jag läst, men eftersom romance inte riktigt är min grej, längre, så passade den mig inte speciellt bra.

    SvaraRadera
  4. Här är det också kallt, just nu -13 grader. Fram på eftermiddagen ska jag ändå försöka mig på lite skidåkning. Ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
  5. Den boken kände jag inte till. Vi har det också kallt, -15 nu på förmiddagen.

    SvaraRadera
  6. Tack för din smakbit. Jag ska åka skridskor, det är fantastiskt fin is nu!

    SvaraRadera
  7. Inte visst jag att Mozarts musik var en sån strikt vetenskap.

    SvaraRadera
  8. Ja det var väldans så kallt det var idag, -11.6 ute och +11.6 inne på morgonen... nu har skillnaden blivit större, vilket ju är för väl! ;)

    SvaraRadera
  9. Det hørtes ut som du har hatt en fin helg. Omtrent som min. Det har blitt en god del lesing, og så såg vi Lykkevika (av Camilla Läckberg) som jeg hadde tatt opp på TV. Jeg liker det best når jeg kan spole over reklamen :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  10. Det där var en helt okänd bok för mig. Tack för tipset och smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Den här typen av romance vill jag gärna titta på som kostymdraman. Däremot läser jag sällan romance, tack för smakbit

    SvaraRadera
  12. Nå fikk jeg lyst til å lytte på Mozart.

    SvaraRadera
  13. Är nyfiken på denna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera