torsdag 7 januari 2021

Hett i hyllan #282

 


Av olika anledningar blev gårdagen en vilodag för mig från bloggen. Idag får jag alltså försöka ta igen det och först ut är Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?
------------------

Ett bokreafynd

Sommaren utan män av Siri Hustvedt
Baksidestext:
"En tid efter det att han hade yttrat ordet paus blev jag galen och hamnade på sjukhus. Han sa inte Jag vill aldrig se dig mer eller Det är slut, men efter trettio års äktenskap räckte det med paus för att förvandla mig till en galning vars tankar exploderade, rikoschetterade och krockade mot varandra likt popcorn i en microvågsugn.
När Mia Fredricksens make Boris meddelar att han behöver tid för sig själv rasar hennes tillvaro samman. I själv verket har han förälskat sig i en tjugo år yngre arbetskollega. Mia beslutar sig för att återvända till sin hemstad för att hålla en poesikurs för tonåringar under sommaren. I mötet med de sju flickorna - i den mödosamma brytpunkten mellan barn och vuxen - och med sin egen åttiosjuåriga mor och hennes väninnor De Fem Svanarna på äldreboendet får Mia ny perspektiv på kvinnors historia i allmänhet och sin egen i synnerhet. 
Sommaren utan män är en ny roman av Siri Hustvedt, som fick sitt genombrott med Vad jag älskade. Med humor, ilska och sorg ger hon sig i kast med vad som skiljer människor och råttor åt, vad som skiljer kvinnor och män åt, vem som egentligen "upptäckte" klitoris och varför den kvinnliga orgasmen har setts som ett problem."

Den här köpte jag 2014 alldeles i slutet av bokrean. jag hade hört mycket positivt om den här författaren och när då den här fanns till reapris så passad jag på. Men precis som med många andra böcker så blev den aldrig läste utan blev stående i hyllan som hyllvärmare. Just nu känner jag inte riktigt för att läsa den heller men kanske att lusten faller på vid ett senare tillfälle.

5 kommentarer:

  1. Ja, den där känner jag ju igen. Kändes som att alla läste den ett tag. Jag har dock inte gjort det.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst den. Minns att jag var lite besviken, men jag hade väldigt höga förväntningar och sådant är ju alltid lite knepigt.

    SvaraRadera
  3. Den har jag läst och jag kan rekommendera den. Fast alla tycker nog inte om Siri Hustvedts böcker. Du får väl se om du gör det.

    SvaraRadera
  4. 'De Fem Svanarna' :) Nu blev jag nyfiken. Har någon Hustvedt i hyllan jag med.

    SvaraRadera