Recension: Midsommarbrud av Elisabeth Östnäs

Titel: Midsommarbrud
Serie: Släkten, del 10
Författare: Elisabeth Östnäs
Antal sidor: 319
Förlag: Historiska media

"Det är midsommarnatt år 1411. Under dygnets få mörka timmar är en ogift kvinna fri att göra sådant som annars är förbjudet. Allt som sker då är ogjort nästa dag.
Karin tänker att framtiden ser ljus ut, för första gången på länge. Hennes barndomshem Ransta tycks åter lova liv och de frodiga åkrarna är ett gott tecken efter år som följt på svarta dödens härjningar.
Fast när faderns pengakista ekar tom gifter sig Karin motvilligt med bergsmannen Engelbrekt Engelbrektsson. Med hjälp av rikedomarna i gruvan kan nog Ransta åter blomstra och bli traktens hästgård. Men för Karin, som haft andra planer för livet, blir tillvaron svår. Kanske skulle hon kunna bli lycklig, ändå? Om hon bara kan glömma den där midsommarnatten..."

------------------
Midsommarbrud är tionde delen i serien Släkten, en serie som jag varit nyfiken på väldigt länge. Den här boken dök upp som en överraskning från förlaget och det var ju perfekt eftersom jag nu hade möjlighet att prova på och se om de här böckerna funkade för mig.

Jag kände ju igen namnet Engelbrekt Engelbrektsson, men så mycket mer visste jag inte om honom och märkligt nog var det samma med maken och han är ju trots allt väldigt historieintresserad och har läst mycket historia och kan en hel del. På det sättet var det väldigt intressant att få läsa den här boken och jämsides med att jag läste den var jag såklart tvungen att googla lite på Engelbrekt också, jag blev så nyfiken på honom. Och det är faktiskt Engelbrekt jag tycker bäst om när det gäller de manliga karaktärerna i boken.

När man läser om huvudpersonen Karins liv så blir det automatiskt så att man funderar lite på hur hårt det var att leva på 1400-talet. Som kvinna hade man inte mycket att säga till om, förutom om man råkade bli gift med en tillåtande man, som tyckte att ens åsikter var något värda. Det går inte annat än gilla Karin, hon är driftig och tuff och gör det som behövs för att Ransta ska fortsätta blomstra. Något jag tycker väldigt mycket om är hennes handlag med djuren och hur det beskrivs.

Att läsa den här typen av historiska böcker är nog det bästa och lättaste sättet att lära sig historia, speciellt när boken är så välskriven och intressant. Nu vill jag också läsa de tidigare delarna i serien och som tur är så har jag nyligen vunnit del 1 i Släkten så den kan jag börja med medan jag skaffar resten av böckerna i serien. Och jag kommer nu ssjälvklart också fortsätta att läsa den här serien.

Tack Historiska media för rec.exet!

Midsommarbrud finns att köpa hos t ex