söndag 29 mars 2020

En smakebit på søndag - Det onda

Det har varit en väldigt lugn helg hittills och vi har inte gjort mycket annat än tittat på tv och läst  på lördagen. Söndagen lär bli ungefär likadan förutom att vi då ska sätta ihop ny matsedel för kommande vecka och göra inköpslista. Självklart går det också lite tid till att hålla sig uppdaterad om den rådande situationen när det gäller coronapandemin, men nu har både maken och jag inte längre behov av att hålla oss uppdaterade konstant så vi håller inte längre koll på nyheterna hela tiden utan tittar in på tidningarnas websidor någon gång per dag. Söndagen lär bli precis lika lugn som lördagen  och det enda som skiljer är nog att vi då också ska planera för kommande vecka (jag älskar att planera men håller sällan planeringen). Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som anordnas den här söndagen av Flukten fra virkeligheten.

----------------------

Min smakbit kommer från Det onda av Inés Bayard (titeln är länkad till förlaget sida där det finns mer info om boken)

" En skärande smärta i ryggen, magen och benen. Det känns som om hon ska dö. Hon kramar lakanet som är blött av svett, kroppen svävar i ett hav av outhärdlig smärta. Den starka rädslan som hon glömt för länge sedan drabbar henne igen med samma våldsamma kraft som tidigare. Hon kan inte längre urskilja ljud. En barnmorska kramar hennes hand och uppmuntrar henne att krysta ännu mer. Värkarna sliter sönder hennes kropp. Hon kanske kommer att dö innan hon får se barnet födas. Hennes bäcken kommer att brista av trycket. Förlossningen har pågått i tretton timmar. Han vill inte ut. Plötsligt beklagar hon att hon tvingar den lille att komma till världen. Han har inte bett om det."






17 kommentarer:

  1. okänd bok för mig! tack för den dramatiska smakebiten! jag gillar att planera, men inte att planera veckomatsedel. hur ska jag veta vad jag är pigg på att äta på onsdag, till exempel?

    SvaraRadera
  2. Skönt att tagga ner på nyhetsflödet. Tack för smakbiten. Inte läst Bayard, men den verkar intressant. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  3. Den här boken kände jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Oi, tretten timer er lenge. Jeg har ett barn og han ble født på 1 time og 20 minutt. Så jeg har ingen erfaring fra lange fødsler.
    Vi har også hatt det veldig stille i helgen, det går i bøker, TV og noen turer i frisk luft. Vi har sett The Stranger på Netflix etter en bok av Harland Coben. Den anbefales :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  5. jag har inte orkat lyssna på nyheter på ett par dagar, maken jobbar hemma men söndag får han låta bli och ta ledigt, tack för smakbiten, ha en bra söndag.

    SvaraRadera
  6. Obehaglig beskrivning av en förlossning! Tack för smakbiten. Jag är fortfarande så att jag kollar nyheterna hela tiden, men delvis är det för att se om vi måste ändra krisberedskapen på jobbet.

    SvaraRadera
  7. Det var verkligen en dramatisk smakbit. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Det var en ny bok för mig. Om man kan så är det nog bra att ta paus från nyheterna emellanåt nu.

    SvaraRadera
  9. Dramatisk smakbit! Ny bok för mig. Kollar bara en gång på nyheter, sen dyker det ändå upp i tidningar, får info på jobbet osv. Men försöker begränsa.

    SvaraRadera
  10. Takk for smakebiten, har verken hørt om boka eller forfatteren. Fikk veldig lyst til å lese mer!

    SvaraRadera
  11. Jag förstår att detta är en stark berättelse. Hur tacklar man en sådan situation?
    Tack för smakbit, ha en mysig söndag, här har jag ännu inte vevat igång nyheterna för idag, drar ut på det så länge som möjligt o gick ut i solen istället. Isande kalla vindar tyvärr

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Låter som en fruktansvärd förlossning. Mina fyra har alla gått snabbt.

    SvaraRadera
  13. Tack för en dramatisk smakbit! Har inte läst något av författaren. Jag försöker också att inte kolla nyheterna hela tiden.

    SvaraRadera
  14. Att föda fram ett barn under sådan smärta, när barnet samtidigt är resultatet av en våldtäkt, måste vara fruktansvärd. Jag är osäker på om jag skulle orka läsa boken, men tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  15. For en dramatisk skildring av en fødsel. Hva handler boken om?

    Jeg også elsker å planlegge, men dete r sjelden det blir som planlagt :)
    Nyt søndagen

    SvaraRadera
  16. Den här har jag missat. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  17. Priser meg lykkelig for at jeg er ferdig med barnefødsler. Takk for påminnelsen -)

    SvaraRadera