fredag 6 mars 2020

Fem en fredag vecka 10: Ensam


Den här fredagen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, dagen urartade redan på morgonen. Visst, jag blev väckt tidigt av en liten kattunge som satt på mitt bröst, spann och slickade mig på ögonlockena, men tanken var att jag skulle slumra till fem minuter till så skulle jag gå upp. Istället somnade jag stenhårt och vaknade inte förrän flera timmar senare.Fördelen är att jag faktiskt känner mig rätt så utvilad, nackdelen är att halva dagen gått utan att jag fått nånting gjort. Jag får väl öka takten under eftermiddagen och en bra början är då att svara på elisamatildas fem frågor i Fem en fredag

1. Vad är något du inte kan göra ensam?
Något jag alltid gillat att göra är att laga mat men numera kan jag tyvärr inte göra det ensam längre, jag kan inte längre, trots att jag har tid, bestämma mig spontant att t ex baka lite, göra storkok osv utan måste ha med maken i planerna. Det finns nämligen en del moment i matlagning som jag inte längre kan göra utan maken måste vara med och göra dem åt mig.

2. Vad kan du inte göra om det är stimmigt runt omkring?
Prata i telefon. Jag klarar definitivt inte att hålla koncentrationen och uppfatta allt som sägs om det finns mycket distraktioner i form av ljud, ljus osv omkring mig

3.Vad kan du inte göra om det är knäpptyst?
Jag är nog en av dem som måste ha nån typ av bakgrundsljud hela tiden för att allt ska funka för mig. Det får inte vara för stimmigt och/eller högljutt men så länge det är på lagom nivå så är bakgrundsljud,t ex radio och/eller tv, ett måste. Jag har radion på hela dagarna just därför.

4. Vad kan du bara göra hemma?
Väldigt mycket. Mitt hem är anpassat för mig och mina förutsättningar och hamnar jag då i miljöer som inte är lika anpassade så begränsas såklart vad jag kan göra betydligt.

5. Vad är något du vill klara av själv men inte kan?
Få ner saker från lite högre höjd än vad jag kan nu. Det mesta jag behöver har vi så jag kan komma åt det men det finns alltid sånt som hamnar högre upp eller längre in än vad jag kan komma åt och det vore så skönt att  slippa sitta och gasta efter maken för att han ska ta fram det jag just då behöver.

4 kommentarer:

  1. men finns det inte långa tänger du kan använda till att få ner saker? det beror naturligtvis på vad det är. jag har gärna radion på här hemma. P1, förstås. men det får gärna vara tyst också. i affärerna kan jag inte tänka när de har bakgrundsmusik på för den är ofta hög

    SvaraRadera
  2. Där sa du något som även gäller mig, att prata i telefon i stimmig miljö är helt ogörligt. Över huvudtaget gillar jag inte telefoner. speciellt inte de nya mobilerna. Däremot är vi helt olika i vad vi tycker om tystnad. Jag blir hjärntrött av bakgrundsljud som radio eller tv, så hos mig är det knäpptyst utom när jag tittar på teve...
    Ha en skön helg, kan man inte få se en bild på din fina kattunge?

    SvaraRadera
  3. prata i telefon är inte lätt, hör dåligt också, vi passar sonens katt nu när familjen åker skidor, mysigt.

    SvaraRadera
  4. Tur att du har maken till hjälp. Min är också till stor hjälp när det gäller att lyfta tungt eller fixa datorn när den strular. Jag stör mig däremot på bakgrundsljud och har svårt att ens höra på en ljudbok när jag stryker t.ex. Har aldrig radio och TV på under dagen. Har just läst ut en - enligt min mening - ovanligt bra deckare. Dödens dal av Dervla McTiernan. Har du läst den?
    Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

    SvaraRadera