lördag 14 mars 2020

Recension: Nu jävlar är det min tur av Senada Amors Lauronen

Titel: Nu jävlar är det min tur
Författare: Senada Amors Lauronen
Format: Kartonnage
Antal sidor: 310
Förlag: Visto förlag
Recensionsexemplar

"Att på en och samma dag bli arbetslös, makelös och bostadslös, är på intet sätt vad Elsa Beskov önskar allra helst, likväl blir hon lös, och mer därtill.
Elsa vill ändra på eländet men förändringsvägen finns inte på GPS. Villovägar slungar henne åt olika håll och hon hamnar både på sjukhus i London och slott i Sunei, på gatan och på Göteborgs finaste hotell.
Helt oplanerat blir hon tilldelad titeln coach och ännu mindre planerat blir hon den viktigaste personen för två andra kvinnor. På det, rör hon till det för en drös andra människor, och själv blir hon mer än en gång häpen över livets oanade överraskningar. Inte minst när hon möter Oprah Winfrey.
Efter sju sorger och åtta bedrövelser tycks det Elsa att hon förstår hur det är bevänt med det mänskliga. Men blir an någonsin klok på människor? Och vem har sagt att livet ha EN mening?
Om det inte hade varit för alla knasbollar så hade hon..."

------------------

Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa hennes bok och eftersom jag just nu går igenom en tung period med mycket vårdkontakter så kändes det som att en humoristisk feelgoodroman skulle vara perfekt att läsa, så jag tackade ja.

Första föraningen om hur den här boken är får man av huvudpersonens namn Elsa Beskov, en inte alltför vanligt namn och de flesta associerar nog direkt till den mer berömda sagoförfattaren Elsa Beskow. Men det här är inte en saga, snarare skulle jag nog klassificera den som en skröna. Berättelsen går i ett halsbrytande tempo genom olika länder där Elsa hamnar i mer och mer "vansinniga" situationer.

Det finns en del situationer och personbeskrivningar som jag fnittrar lite åt, men än en gång så upprepar jag mitt gamla vanliga om att det här med humor är svårt. Humor är väldigt individuellt och vad som passar en, passar kanske inte en annan. Jag ler och fnittrar till emellanåt men humorn i den här boken är ändå inte riktigt den typen av humor som jag skrattar hejdlöst åt. Men jag tror det finns väldigt mnga som uppskattar humorn i den här boken.

Nu jävlar är det min tur är en lättläst feelgood i högt tempo som nog får många att skratta högt åt alla galna vändningar i berättelsen.

Jag ar bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Senada Amors Lauronen för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Senada Amors Lauronens websida

Nu jävlar är det min tur finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok
Bokus Kartonnage/E-bok
CDON Kartonnage





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar