fredag 27 mars 2020

Fem en fredag vecka 13: Första gången


Det här blev en lite knasig dag då ingenting blev som det var tänkt och planerat. Istället för att gå upp tidigt så vaknade jag tidigt första gången och tänkte bara ligga kvar en liten stund till men somnade om och sov stenhårt i ett par timmar till. I och för sig spelar det ju ingen roll egentligen i och med att jag är hemma hela tiden, men det hade ju varit trevligt att få lite gjort på förmiddagen också. Nu är det i alla fall dags att delta i Fem en fredag som anordnas av elisamatilda

1. När var första gången du gick på bio?
Det var nog någon gång på 60-talet och då var jag nog på matiné och såg en Tarzanfilm för de var väldigt populära då.

2. När var första gången du gick på zoo?
Det var nog också på 60-talet, och troligtvis var det då zoo i Borås när vi var och hälsade på hos farmor och farfar. I vår lilla stad fanns ingen zoo och inte i de närliggande städerna heller, men farmor och farfar flyttade till Sverige nån gång i mitten/slutet av 60-talet och vi åkte och hälsade på. Borås var då nära och bra och vi brukade först besöka zoot och sen var det dags att bada i utomhuspoolen precis utanför zoot.

3. När var första gången du köpte en cd-skiva?
Ingen aning faktiskt, jag har alltid varit sen med sånt...

4. När var första gången du åkte skidor?
Kan tänka mig att föräldrarna satte mig på skidor så fort jag kunde stå.. Skidåkning ingick i livsstilen uppe i norra Finland på den tiden. När vi hade flyttat till Sverige så åkte vi varje vinter norrut på sportlovet för att åka skidor. Jag hatade allt vad skidåkning hette så jag hoppade av de där resorna så fort jag var tillräckligt gammal för att få stanna ensam hemma.

5. När var första gången du använde internet?
Jag var tidigt ute med att jobba med datorer, men då hade vi ännu inte internet.  Själva internet tror jag att jag kom i kontakt med första gången på en kurs under en utbildning någon gång på 80/90-talet. Egen dator med internetkoppling skaffade vi inte förrän år 2000 (vi var alltså sena med det också)

8 kommentarer:

  1. Tarzan filmene, de husker jeg godt! Selv om det ikke var min første kinoopplevelse. Men jeg kan til og med huske hvilken pastill jeg kjøpte på kiosken til en av Tarzan filmene jeg så! Husker smaken fortsatt. Rart hva en husker av ubetydelige ting.

    SvaraRadera
  2. Även för mig var det Borås Djurpark som gällde. Vi flyttade till Borås 1964.

    SvaraRadera
  3. Hej, bio gick jag sällan på, men minns Tarzanfilmerna från tv, älskade dem! Men det fanns ju bara en "riktig" Tarzan, Johnny Weissmuller!
    Roligt med dessa små nostalgikickar, ha en skön helg

    SvaraRadera
  4. kul att läsa alla olika svar. skönt att sova vidare. du behövde antagligen de där extra timmarna sömn

    SvaraRadera
  5. Här har du en till som gjort slut med fjällen och skidåkning!!! Men Tarzan gillar jag. Speciellt långfilmen som kom på 80-talet och hette "Greystoke, Lord of the Apes". Kan se om den när som helst!

    SvaraRadera
  6. Aldrig besökt Borås djurpark, finns den kvar? Kul att se dina svar!

    SvaraRadera
  7. Inga skidor sedan år 2005. Fick vansinnigt ont i ryggen då.
    Tack för att jag fick läsa dina svar.
    Trevlig lördag!

    SvaraRadera