tisdag 24 mars 2020

Tisdagstrion vecka 13: Böcker det känns som alla har läst utom jag



Idag har jag stigit upp tidigare än tidigt. Lilla kattkillen Remus bestämde sig vid 5-tiden att det var dags för matte att stiga upp, så han var uppe och härjade på mig i sängen och satte därefter igång med att härja på skrivbordet och bokhyllorna tills jag inte klarade av att ligga kvar. Och när han väl fått upp mig och jag satte mig med en mugg te i köket så gick han in till maken och la sig för att sova, den lilla ganstern. För mig är det ingen idé att gå och lägga mig igen, jag lär inte kunna somna om nu när jag är klarvaken, utan jag får ta en tupplur nån gång på dan istället. Men nu är det dags för Tisdagstrion som anordnas av Ugglan & boken. Temat den här veckan är

BÖCKER DET KÄNNS SOM ALLA HAR LÄST UTOM JAG

-------------

Oj, det finns nog väldigt många sådana men de jag kommer att tänka på direkt är tre böcker som alla verkar ha läst och  tyckt är jättebra och som finns i min bokhylla, men som jag ännu inte varit speciellt intresserad av att läsa


Engelsfors-trilogin av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren har jag hört väldigt mycket positivt om och varenda kotte verkar ha läst dem. De finns olästa i min bokhylla, men än så länge har jag faktiskt inte ens varit speciellt sugen på att läsa dem









En man som heter Ove av Fredrik Backman är en bok som det också verkar som att de flesta har läst och tyckt att den var bra. Jag har än så länge inte läst nånting överhuvudtaget av Backman och känner ibland att det nog snart vore dags att läsa något av honom, vi har ju faktiskt ett par av hans böcker i bokhyllan.








Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson är ännu en bok som alla verkar ha läst utom jag. Även om jag ört mycket positivt om den och trots att den också finns i min bokhylla så har det bara inte blivit så att jag läst den...än.





15 kommentarer:

  1. bra tio för detta tillfälle, Hundraåringen har jag läst... och tyckt om.

    SvaraRadera
  2. Absolut böcker som väldigt många har läst. Cirkeln har jag läst.

    SvaraRadera
  3. Har läst alla tre och gillat de två första :)

    SvaraRadera
  4. I det här fallet så har jag faktiskt läst alla tre 😊

    SvaraRadera
  5. Det ligger oceaner mellan Backmans Ove och Hundraåringen - den senare tyckte jag var outhärdlig och läste inte ut. Backman är begåvad.

    SvaraRadera
  6. Engelsforsserien har inte jag heller läst. Däremot En man som heter Ove och Delhis vackraste händer. Dem kan jag verkligen rekommendera!

    SvaraRadera
  7. Har faktiskt läst alla tre.

    SvaraRadera
  8. Katter är för härliga, även om de kan driva en till vansinne ibland :) Har läst alla tre böckerna. Favoriten är Cirkeln.

    SvaraRadera
  9. Jag har bara läst boken om Ove av de tre du valde. Just den om Ove skrattade jag högt åt flera gånger, tyckte den var klockren! Tyckte även om filmen. Men det gäller nog att man tycker om såna personer för att uppskatta det. Jag älskar tvära personer :P

    SvaraRadera
  10. Dom två sistnämnda har jag läst, men blev inte sådär omåttligt förtjust i dem som alla andra tycks ha blivit. Cirkeln står oläst i hyllan, intresset för den svalnade efter att ha läst Färjan...

    SvaraRadera
  11. vi läste Cirkeln i vår bokcirkel. utan någon större entusiasm men i alla fall. de andra har jag inte läst. försökte lyssna på Hundraåringen under en bilresa, men det blev för tråkigt

    SvaraRadera
  12. Jag har faktikt läst alla i din trio. Jag lyssnade på både 100-åringen och En man som heter Ove.

    SvaraRadera
  13. De två första har jag läst och verkligen gillat! Den sista däremot har jag läst, och den var inte min grej...

    SvaraRadera
  14. Engelsfors-böckerna har jag läst och gillat, och av Backman är Ove den enda boken jag läst (hade med en annan av hans i min trio). Hundraåringen har jag läst, men var faktiskt inte så himla förtjust i den.

    SvaraRadera