lördag 2 januari 2016

Årssammanfattning 2015



Antal lästa böcker: 167
Antal noveller:13
Totalt antal sidor: 57724
Inbundet: 82
Kartonnage:11
Danskt band: 11
Häftad: 7
Storpocket:5
Pocket: 51
Excess:0
A5-Häfte:2
Lästa rec.ex: 96
Lästa hyllvärmare: 36
Köpt: 91
Fått:104
Olästa i bokhyllan: 509



Lästa böcker under 2015

Favoriter 2015



2015 var inte precis ett höjdarår för mig kvantitetsmässigt, däremot hade jag turen att få läsa en hel massa böcker som jag tyckte mycket om, alltså är listan på favoriter längre än någonsin. Jag blev själv lite misstänksam när listan bara växte och tänkte att jag måste bli mera kritisk, men det hjälpte inte så mycket, det bara öste in böcker som jag tyckte om.
Antalet lästa rec.ex år 2015 är högre än vad jag hade väntat mig.  Jag har aldrig någonsin fått så många förfrågningar från förlag, författare osv så jag läste fler rec.ex än någonsin tidigare och ändå tackade jag nej till en del och har varit ganska restriktiv med att själv be om rec.ex. Första fyra månaderna var antalet ganska lågt, men när det sen tog fart så gjorde det det med besked och vissa månader läste jag nästan enbart rec.ex.
Mina planer för 2015 var

1. Läsa mer noveller
2. Undvika förlagens kataloger och hemsidor
3. Minska på bokinköpen
4. Minska olästalistan

och faktiskt så har de planerna fungerat ganska bra

1. Jag har läst betydligt fler noveller än tidigare
2. Har gjort mitt bästa för att undvika hemsidor och kataloger och lyckats till viss del - det fanns ju redan innan några böcker som jag verkligen ville ha och när man kollar efter dem så är det ju oundvikligt att man också kikar på annat.
3. Har lyckats minska på bokinköpen avsevärt  jämfört med tidigare år
4. Nja...olästalistan ökades på lite, men inte lika mycket som tidigare så jag är nog på rätt spår.

Nu ska jag fundera lite på planering för 2016 och så tar jag det i ett annat inlägg.



1 kommentar:

  1. Skönt att dina planer för 2015 fungerade bra :) I år har jag nog tagit emot rekordlite recensionsex, men det har varit skönt på sätt och vis. Det blir ju ändå lite stressigt att försöka hinna till recensionsdatum.

    SvaraRadera