söndag 3 januari 2016

Planer 2016



Det här är någonting som jag borde ha gjort redan för några dagar sedan, men bättre sent än aldrig

Även om jag försöker planera min läsning så lite som möjligt så har jag faktiskt börjat lära mig att planera i liten skala utan att jag känner mig alltför styrd av planeringen. Och så är det ju faktiskt bra att ha i alla fall ha lite föresatser inför det nya året.

Vad har jag tänkt mig för 2016 då?

1. Första punkten är det evigt återkommande minskningen av olästa böcker genom att läsa hyllvärmare. Men under 2016 har jag tänkt mig också att minska antalet genom att gå igenom de olästa och plocka bort sådant som jag misstänker att jag ändå inte kommer att läsa. Det finns ju alltid de där böckerna som man egentligen vill läsa men som man väljer bort varje gång det är dags att plocka fram nästa bok. Och de böckerna är det lika bra att göra sig av med istället för att de ska ligga som ett dåligt samvete i bokhyllan.

2. Minska på bokinköpen. Ännu en återkommande punkt. Men faktiskt så lyckades jag riktigt, riktigt bra under 2015. För första gången i mannaminne så läste jag fler böcker än vad jag köpte! Så jag lär mig!

3. Mer noveller! Jag började ju redan 2015 att läsa mer noveller och under 2016 får det lov att bli ännu fler så jag äntligen vänjer mig vid den formen

4. Och så har vi det sorgliga kapitlet med läsplatta. Just nu känns det som att för varje problem jag löser så dyker det upp ett nytt som gör att jag inte kommer vidare. Jag har ju kommit så långt att det funkar att läsa noveller på Lettot. Men nu måste jag ta ett steg till och läsa en hel bok....och faktiskt så har jag börjat på en - tre gånger! Men jag ger mig inte, jag SKA läsa den där boken på plattan!

5. Bloggen! Jag måste bli bättre på att uppdatera bloggen och börja schemalägga lite inlägg. Nu har jag ju faktiskt redan tagit det första steget genom att göra ett veckoschema för inläggen, men sen gäller det att hålla den också.

6. Under december hamnade jag lite efter med recensionerna och det var faktiskt en lite obehaglig upptäckt. Jag gillar inte att ha en hög med orecenserade böcker bredvid mig på skrivbordet, det blir jag enormt stressad av. Jag vet att ibland har förseningar berott på att jag tappat inspirationen, men eftersom jag nu hittat botemedlet så måste jag se till att inte hamna efter med recensionerna igen.

Det blev lite fler punkter än vad jag hade tänkt från början, men lyckas jag med hälften under 2016 så är jag nöjd.




3 kommentarer:

  1. De två första punkterna är återkommande hos mig. Varje år :)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle kunna skriva under på varje en av dina punkter.

    SvaraRadera
  3. Oj alla de där punkterna stämmer in på hur jag hoppas sköta läsandet och alla böcker under 2016 :)

    SvaraRadera