tisdag 5 januari 2016

De försvunna

Titel: De försvunna
Författare: Caroline Eriksson
Format: Inbunden
Antal sidor: 237
Förlag: Forum bokförlag
Rec.ex

"En solig sensommarkväll åker Greta, Alex och dottern Smilla ut till ön. Greta stannar kvar i båten medan de andra två går iland. De kommer inte tillbaka. Det mystiska försvinnandet, och det febrila sökande som tar vid, leder Greta steg för steg ner i en avgrund av förvirring och mörker.
Det står snart klart att Alex och Gretas relation är destruktiv. Dessutom har en omvälvande händelse i barndomen satt djupa spår i henne. Historien gör sig påmind och frågan är vad som är sanning och vad som är lögn, verklighet och fantasi. Vad har egentligen hänt med Alex och Smilla?"

-----------------
Jag har läst och tyckt mycket om Erikssons tidigare romaner, Djävulen hjälpte mig och Inga gudar jämte mig, så jag blev ju direkt intresserad när jag såg att det skulle komma ännu en spänningsroman, med en helt fiktiv berättelse den här gången.

Jag är en stämningsknarkare av rang och kan gå igång riktigt ordentligt om författaren lyckas med att få till rätt stämning. Caroline Eriksson har i De försvunna lyckats skapa en så otäck stämning ända från första sidan att det riktigt kryper i mig och jag får nästan tvinga mig själv att läsa vidare. Självklart försöker jag klura ut vad som egentligen hänt och vem som gjort vad, men varje gång jag inbillar mig att jag kommit närmare lösningen gör berättelsen en tvärvändning eller så tillkommer en ny komponent som ändrar förutsättningarna och jag är tillbaka på ruta ett igen. Spänningen är bitvis så olidlig att jag faktiskt sitter och nästan hoppas på att det ska rusa ut en galen yxmördare ur någon buske så jag kan andas ut lite. Slutet var absolut inte vad jag hade väntat mig och det gillar jag, förutsägbara slut är oftast ganska tråkiga.

De försvunna ligger nästan på gränsen till vad jag klarar av att läsa och jag glad över att jag inte var ensam hemma när jag läste boken, det hade nog blivit lite för mycket av det goda och stört min nattsömn ganska rejält.
För den som tycker om spänningsromaner är De försvunna nästan ett måste. Se bara till att inte läsa den på kvällen/natten när du är ensam hemma!

Tack Caroline Eriksson & Forum bokförlag för rec.exet!


De försvunna finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


4 kommentarer:

  1. Riktigt krypande spänning i den här boken. :)

    SvaraRadera
  2. Riktigt krypande spänning i den här boken. :)

    SvaraRadera
  3. Jag måste ju bara skaffa den här boken, men jag vill ju ha den i pocket och den verkar inte vilja komma ut som det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker definitivt att du ska läsa den!

      Radera