lördag 16 januari 2016

Målarbok: Mystical Mandala Coloring Book

Titel: Mystical Mandala Coloring Book
Konstnär: Alberta Hutchinson
Format: Häftad
Antal sidor: 30
Tryck: Dubbelsidig
Förlag: Dover Publications

Jag gillar att måla mandalas emellanåt, det är på något sätt nästan meditativt att måla mönster som hela tiden upprepas. Omslagsbildens mandala var så frestande att jag helt enkelt inte kunde låta bli att köpa boken. Konstnären hade jag inte stött på tidigare så jag tyckte det skulle bli spännande att testa något nytt.

De flesta av bilderna är ritade med ganska tjocka streck och ser nästan ut som om de var ritade på fri hand så en del ser faktiskt lite "stökiga" och nästan barnsliga ut. Men när man väl målat ett tag så ser man att teckningarna ändå fungerar och bilden blir tydligare när den väl är färglagd.

Pappret är relativt tunnt. Jag har bara använt träfärgpennor när jag målat i den här boken, men jag testade både Staedtler Fineliners och Stabilo88 och ingen av dem blödde igenom. Det tråkiga är ju det här med att det är dubbelsidig tryck, ifall man skulle vilja använda markers som blöder igenom så blir ju bilden på baksidan förstörd. Så de möjligheter man har i sådana fall är att antingen välja bort bilden på baksidan och låta den bli förstörd eller kopiera en eller båda bilderna och färglägga kopian.











Den här målarboken kommer från Dover Publications men den är inte en Creative Heaven-målarbok och sidorna är alltså inte perforerade så att man lätt kan riva ur pappret.  För den som vill ha bilderna kvar i boken spelar det ju ingen roll, men om man använder ritbräda som jag så är det ett elände att försöka skära ut sidorna snyggt (vilket syns på bilderna)











Motiven är enkla och, som sagt, många ser nästan ut som om de var ritade på fri hand. För den som inte vill ha alltför "pilliga" bilder med massor av smådetaljer är nog de här bilderna ganska perfekta. Jag gillar emellanåt att göra sådana här enkla bilder, speciellt efter att ha målat en bild med massor av smådetaljer.












Positivt: Enkla bilder med ganska få smådetaljer. Bra papper som inte är för poröst och man kan alltså måla med många olika slags pennor (men prova i alla fall först t ex på försättsbladet). Storleken är A4 vilket alltid är en fördel tycker jag.

Negativt: Vissa av bilderna ger ett lite rörigt intryck. Dubbelsidigt tryck. Inga perforeringar


 Mystical Mandala Coloring Book finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar