fredag 8 januari 2016

Bokbloggsjerka 8-11 januari

Annikas Bokbloggsjerka är tillbaka!!!! Den har jag verkligen saknat så nu känns tillvaron hel igen när man kan börja fredagen med jerkan. Välkommen tillbaka, Annika!

Veckans jerka handlar om nyårslöften och Annika frågar

Har du avgett några nyårslöften när det gäller läsning, böcker, författare etc.?

-------------



Några nyårslöften ger jag inte för de vet jag inte håller så jag har en del föresatser inför det nya året och hoppas att jag kan lyckas någorlunda i alla fall  med dem. De flesta av föresatserna är återkommande år efter år men jag ger mig inte

Minska på bokinköpen
Minska på antalet hyllvärmare
Göra mig snabbare av med lästa böcker (förutom favoriterna)
Läsa mer noveller
Få igång läsandet på läsplatta
osv, osv, osv

De två första föresatserna är återkommande år efter år. Nånting som jag lyckades ganska bra med förra året var faktiskt att jag lyckades hålla igen på bokinköpen så jag lever nu på hoppet att trenden ska fortsätta.


21 kommentarer:

  1. ganska bra löften, vi får se, hur det går med mitt eventuelle köpstopp :)

    SvaraRadera
  2. Din kommentar kommer att synas efter att den godkänts.
    Vaffö kan jag inte se om jag kommenterat eller inte...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför att kommentaren ska först godkännas av mig innan den syns. Har dåliga erfarenheter från en tidigare blogg när det gäller kommentarer så jag har valt att ha det såhär istället.

      Radera
  3. OM jag skulle avge bokrelaterade nyårslöften skulle jag kopiera dina. Rakt av!

    SvaraRadera
  4. De tre översta kan jag också skriva under på ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag förbereder mig för att göra en rensning i bokhyllan igen. Det finns ett flertal böcker som jag undrar lite halvt varför jag har kvar eftersom jag aldrig kommer att läsa dem igen.

    SvaraRadera
  6. Just det ja, göra mig av med böcker måste jag också bli lite bättre på. Nu gör jag så att om jag läst en bok jag inte gillar speciellt mycket så åker den inte tillbaka in i hyllan. Den läggs på ett annat ställe och vidarebefordras till någon som kanske uppskattar den mer :)

    SvaraRadera
  7. jag har gett upp om att minska bokinköpen. särskilt som så mycket kommer ganska snabbt i pocket

    SvaraRadera
  8. Hyllvärmare och mer läsning på läsplattan är två saker som även jag behöver satsa på.

    SvaraRadera
  9. De tre första punkterna behöver jag nog också jobba med men ger inga löften!

    SvaraRadera
  10. Minska antalet hyllvärmare vill jag också, men det känns nästa omöjligt ;-)

    SvaraRadera
  11. De två första ska jag också kämpa med. Jag har en e-bokläsare men jag föredrar helt klart att läsa en riktig bok. Men då och då blir en e-bok läst.

    SvaraRadera
  12. Läsplatta är något jag funderar på. Går lättare nu när jag behöver läsglasögon, men vet inte vad som är bra. Får kolla upp det.

    SvaraRadera
  13. Jag har börjat läsa lite mer e-böcker och om jag börjar trivas mer med att läsa e-böcker så kommer inte framtida olästa böcker ta lika mycket plats som nu :)

    SvaraRadera
  14. Föresatser istället för löften är precis så jag själv också tänkt. Lycka till med dina! :)

    SvaraRadera
  15. Oj, nej att göra mig av med böcker är så otroligt svårt... Jag kan inte skiljas från dem. Jag har ställt kartonger med böcker i vårt magasin, men vilken glädje är de till där, egentligen. Och barnens alla böcker som de läste när de var yngre, dem skulle jag kunna skänka till någon förskola. Kanske en idé, tack för tipset!

    SvaraRadera
  16. Vill också bli bättre på att läsa hyllvärmare, men jag verkar bara få fler och fler böcker i bokhyllan :)

    SvaraRadera
  17. Jag är inte heller så bra på det där med att läsa på läsplatta.

    SvaraRadera
  18. Jag brukar gå igenom min aböcker nån gång ibland och försöker då göra mig av med en del. Problemet är bara att sådana jag gillat ge jag gärna bort men de här böckerna som var sådär, de vill jag inte pracka på en kompis. Sälja orkar jag inte men man kan ju ge dem till sjukhus och dylikt men så driftig är jag inte heller. Just nu har jag använt dem för att "bygga" hyllplan då mina riktiga hyllor är onödigt djupa och höga. Men jag hoppas på att ge bort dem så småningom!

    SvaraRadera
  19. Minska hyllvärmare behöver jag också göra, har en hel hög trots att jag lånar det mesta jag läser. Dock så består denna högen mest av bokreafynd och presenter.

    SvaraRadera