onsdag 27 januari 2016

Det eviga folket är inte rädda

Titel: Det eviga folket är inte rädda
Författare: Shani Boianjiu
Format: Inbunden
Antal sidor: 365
Förlag: Natur & Kultur
Ingår i Världsomsegling på 366 dagar
Hyllvärmare

"Yael, Avishag och Lea växer upp tillsammans i en dammig israelisk by vid den libanesiska gränsen. De går sista året på gymnasiet och försöker lindra den känsla av leda som är typisk för tonårstiden. Efter examen blir de inkallade till armén för militärtjänstgöring.
Yael utbildar skyttar. Avishag arbetar som gränsvakt. Lea är militärpolis och föreställer sig historierna bakom de ansikten som passerar genom vägposteringen dag efter dag. De unga kvinnorna drillas hårt och förbereds på ett ögonblick som kanske aldrig kommer. De lever mitt i den konflikt som vi ständigt hör talas om, men sällan fått uppleva så intimt som här."

-----------------------
Det eviga folket är inte rädda är Shani Boianjius debutroman och jag köpte den på bokrean förra året, tror jag det var. Det är inte ofta jag råkat på böcker skrivna av israeliska författare och ämnet verkade intressant och det räckte mer än väl för att Det eviga folket är inte rädda skulle få följa med hem.

Livet för unga israeliska kvinnor är nog så långt från livet för unga svenska kvinnor som man kan komma. Det är svårt att ens föreställa sig hur livet kan te sig när man hela tiden konfronteras med krig, våld och död. Men det är inte svårt att förstå att sådant lämnar spår, speciellt när det händer när man ännu inte hunnit bli riktigt vuxen. Och att de spåren kan vara svåra att leva med är inte heller speciellt svårt att förstå.

Det eviga folket är inte rädda är både stark och gripande men tyvärr är berättelsen bitvis ganska rörig och det är inte alltid solklart vem berättarrösten tillhör och för mig blev detta ett irritationsmoment som förstörde lite av läsflytet för mig. Men trots irritationen tycker jag att detta är en klart läsvärd bok som ger mig mycket att fundera över.


Det eviga folket är inte rädda finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar