onsdag 6 januari 2016

Kokbok: Vinterns goda ting

Titel: Vinterns goda ting
Författare: Anna & Fanny Bergenström
Format: Kartonnage
Antal sidor: 199
Förlag: Bonnier Fakta

"Vinterns goda ting är både en kokbok, en julbok och en blomsterbok. Här finns många goda och inspirerande idéer för hela vinterhalvåret.
Recepten handlar om höstens äppelskörd, middagar i allhelgona, sköna vinterfrukostar, nyårsfesten och den spännande gröna maten. Dessertkapitlet är ovanligt stort med läckra efterrätter av många olika slag.
Julen har självklart fått stor plats i den här vinterboken. Här finns de vackra dekorationerna, historia om traditionerna, recepten till traditionell julmat men även till ett lite annorlunda julbord, till konfekten och pepparkakshuset.
Härliga blomsterarrangemang, doftande potpurrier och annorlunda kransar, stiliga dekorbröd, marmelader, inläggningar och brännvinskryddning är andra exempel på bokens rika innehåll."

------------------------------

En av mina svagheter är kokböcker och på något sätt slinker det ofta med någon kokbok när vi besöker bokrean, matmässan osv...
Mina kokböcker står inte  där i bokhyllan för syns skull utan de används för inspiration, för att testa nya recept, smakkombinationer, och ingredienser och för recept på traditionella maträtter som jag själv inte har ett "inprogrammerat" recept på och såklart också bara för att läsa i. Därför blev jag ganska konfunderad när jag helt plötsligt hittade en kokbok, som jag inte kände igen, i bokhyllan. Det tog ett tag men efter att bläddrat lite i boken kom vi på den enda förklaringen - min mamma har tagit den hit och bara satt den i bokhyllan och glömt att säga till om den. Men nu skulle den i alla fall gås igenom för att se om den var något att ha.

Det första jag slogs av var de oerhört vackra fotografierna. Boken innehåller nämligen inte bara recept utan det finns också textavsnitt om olika högtider och en del ingredienser.









Och sen var det dags att syna recepten. Och här hittade jag direkt några recept som kommer att provlagas ganska snart. Hur låter det med "Husets fisksoppa med sambal-aioli" till middag? T o m min man, som inte tycker om fisk, blev sugen på den här soppan efter att ha läst receptet och sett bilden på den. Och att fixa lite Barley Water som måltidsdryck till vardags (inte till fisksoppan kanske men till annat)? Jag blev väldigt förtjust i recepten som var så lättfattliga att t o m den som inte är van matlagare eller van vid att följa recept, nog klarar av att få ihop maträtten.

Utöver mat bjuder sen boken på information om blommor och tips på hantering av blommorna osv och en del tips på pyssel

Vinterns goda ting är en trevlig kokbok med lättfattliga recept kombinerat med lite pysseltips. Den är nog både perfekt att ge bort som present men också använda själv för att prova nya recept. Hos oss kommer den definitivt stanna i min kokbokshylla och den kommer också att användas nu när jag väl hittat den.

Vinterns goda ting finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





2 kommentarer:

  1. Jag gillar inte kokböcker sådär särskilt mycket och blir inte ens jätteglad när folk ger mig kokböcker i present. Det mesta av min matlagning sker "på en höft" och hämtar inspiration från andra ställen än just kokböcker. MEN! Just Anna och Fanny Bergenström är helt fenomenala och jag kan varmt rekommendera deras böcker ("Kärlek, oliver och timjan" - för att inte tala om bakböckerna med smarriga äppelpajer!) Jag gillar deras lättsamma sätt och att det inte är ingredienser som är svåra att hitta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser ganska mycket kokböcker för inspiration, provar recept och oftast modifierar recepten sen till att passa oss. Annars är nog min matlagning också lite "på en höft" och baserat på det jag redan kan och vet. Den här kokboken gillade jag och några av recepten var verkligen sådana att jag blev sugen på att prova.

      Radera