lördag 9 januari 2016

Målarbok: Midnight Garden

Titel: Midnight Garden Coloring Book
Konstnär: Lindsay Boylan
Format: Häftad
Antal sidor: ca 31
Tryck: Enkelsidig
Förlag: Dover Publications/Creative Haven













Jag älskar målarböckerna från Creative Haven! Det känns som att de verkligen fattat hur målarböcker ska vara.
Midnight Garden tyckte jag verkade rolig att prova på eftersom bilderna är med svart bakgrund Och det visade sig vara riktigt bra. Svart bakgrund gör att färgerna står ut mer. Och så är svart bakgrund så mycket mer "förlåtande" - råkar man hamna lite utanför så syns det ändå inte mot den svarta bakgrunden.






Pappret är relativt tunnt men det gör faktiskt ingenting, eftersom det är enkelsidig tryck (bild bara på ena sidan av bladet) så spelar det ingen roll om färgen blöder igenom, så länge man skyddar nästa bild eller gör som jag och river ut bilden och använder ritbräda när man ska färglägga. Men även om jag själv målade med div träfärgpennor så testade jag på försättsbladet och varken Stedtler triplus Fineliner eller Stabilo 88 eller gelepennor blödde igenom pappret, så trots att pappret är tunnt så är det inte speciellt poröst.


Bilderna är ganska enkla och det är inte mycket jättesmå detaljer utan på de flesta bilderna är det mycket stora blommor osv. På några av bilderna finns mindre detaljer som man kan, om man vill, färglägga separat.


Och så det bästa av allt, dvs det som gör att Creative Haven är ett av mina favoriter när det gäller målarböcker. Sidorna är perforerade så de är lätta att riva ur antingen när man ska måla eller när bilden är färdig.

Positivt: Inte alltför tjock bok så man hinner inte ledsna på motiven. Enkelsidig tryck. Trevliga bilder - om man gillar blommor. Svart bakgrundsfärg.

Negativt: Det enda jag kan komma på är väl att det hade varit trevligt med lite mer variation på bilderna, men å andra sidan så är det ju inte så många bilder att man hinner ledsna.

Midnight Garden Coloring Book finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON














1 kommentar: