fredag 22 januari 2016

Bokbloggsjerka 22-25 januari

Idag tog jag sovmorgon och det behövdes känner jag! Nackdelen med sovmorgnar är att man blir alldeles mosig i hjärnan av att ha sovit mer än vanligt och har svårt att komma igång. Så för att komma igång lite kastar jag mig på Annikas Bokbloggsjerka. Den här veckan undrar hon

I stället vill jag veta vilken bok/vilka böcker du tycker är bäst som är baserad/e på tv/film. Det är även möjligt att vända på den här frågan: tv/film -> bok/böcker. Du väljer själv vilken variant du vill svara på.

-------------

Det här är en mycket svår fråga för mig eftersom jag tittar så lite på TV och går på bio kanske 1 gång på 5 år och tittar sällan på film överhuvudtaget, jag har alldeles för mycket annat att göra. Jag får helt enkelt ta sånt som jag sett i alla fall lite av.

Jag har ju läst t ex Tudor-serien av Anne Gracie/Elizabeth Massie, men jag har inte sett TV-serien. Kan tänka mig faktiskt att TV-serien faktiskt var bättre där, som böcker var dessa lite väl "tunna" när man tänker på hur mycket viktigt som hände i England under den perioden.

Vänder man på frågan så finns det en bok jag läst som en tv-serie är baserad på där jag i alla fall sett ett par avsnitt på tv och det är Lady Almina och verklighetens Downton Abbey som ju TV-serien Downton Abbey är baserad på. Jag tror många skulle tycka att TV-serien är bäst i o m att den är mer lättillgänglig men för mig är det boken som är den bättre i o m att den berättar om verkliga händelser.

 Och så har vi såklart En fransk curry där jag faktiskt för en gångs skull både läst boken och sett filmen. Och där kan jag inte välja vilken som är bäst, jag gillar båda men av olika anledningar och på olika sätt.

Och för säkerhets skull lägger jag också till svar på bonusfrågan:

Jag brukar inte vara med på utmaningar eftersom jag tycker att såna ofta styr mitt bokval alldeles för mycket. Men i år tänker jag dela i hela 3!?! "utmaningar. Mias Spänningsutmaning (jag läser i vilket fall som helst någon bok per månad som kan klassificeras som spänning så jag lär inte behöva välja en bok enkom för den här utmaningen) och Månadens bästa bok (även under en särskilt dålig månad så lär det finnas minst en bok som inte är riktigt lika dålig som de andra så återigen behöver jag inte styra mitt bokval. Sen ska jag också delta i Johannas bokhörnas Världsomsegling under 366 dagar som inte heller är en egentlig utmaning utan en "bloggaktivitet" där jag inte behöver välja (om jag inte vill) de böcker jag läser utan det räcker med att notera länderna i min vanliga läsning. Jag läser ju så brett att det lär dyka upp lämpliga böcker och länder allteftersom. 


26 kommentarer:

  1. En fransk curry var bra, både som bok och film, men i boken var det så väldigt mycket som jag störde mig på. I filmen var allt det borta. Och så är det ju Lasse Hallström som regisserat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade båda, men på olika sätt.

      Radera
  2. Lady Almina har jag läst, intressant, Tudor har jag bara sett som filmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tudor har nog de flesta bara sett som film

      Radera
  3. En fransk curry har jag bara sett som film men äger boken...

    SvaraRadera
  4. Läser ditt inlägg och blir plötsligt påmind om "Chocolat" - visst gjorde Lasse Hallström filmen efter romanen? Filmen var OK, inte mer, om jag minns rätt. Men världen är ju full av filmer man aldrig hinner se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ouch, den glömde jag av någon anledning. Får skylla på den mosiga hjärnan efter sovmorgonen.

      Radera
    2. underbar Chocolat, boken oläst...

      Radera
  5. De bästa utmaningarna är de som passar en som handen i handsken, där man hela tiden får nöjesläsa :)

    SvaraRadera
  6. En fransk curry står och väntar i hyllan på att bli läst :)

    SvaraRadera
  7. Tudor - serien var bra, tyckte jag, men jag visste inte att det fanns böcker. Downton Abbey - serien tyckte jag också mycket om. roligt att läsa om verkligheten också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lady Almina och verklighetens Downton Abbey tyckte jag riktigt, riktigt mycket om.

      Radera
  8. Tudorböckerna har jag men visste inte de filmatiserats och En fransk curry vill jag läsa innan jag ser filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. TV-serien är faktiskt gjord först och böckerna sedan när det gäller Tudorserien.

      Radera
  9. En fransk curry. Jag störde mig på olika saker i boken och filmen ;-)

    SvaraRadera
  10. Jag måste se En fransk curry som film. Helen Mirren är ju aldrig fel :)

    SvaraRadera
  11. Inte fel med sovmorgon i bland, trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Vi är nog lite lika, det blir inte mycket TV och bio för mig heller.

    SvaraRadera
  13. Ja tänk om jag hade fått ha en sovmorgon! Men imorgon så!

    SvaraRadera
  14. Av dessa följt The Tudors (filmatiserad serieversion) - gillade Jonathan Rhys Meyers i rollen som Henrik VIII av England.

    SvaraRadera
  15. En fransk curry har jag liggandes här hemma. Den riskerar att bli en hyllvärmare, men nu blev jag lite mer sugen på att faktiskt läsa den.

    SvaraRadera
  16. Downton Abbey håller jag på att se, men har inte läst boken du nämner.

    SvaraRadera
  17. Lady Almina låter intressant. Jag kan tänka mig att man får mer inblick i verkliga händelser och historiska skeenden än i tv-serien. Tv-serien kom jag in i de två sista säsongerna, men de är ju så mysiga. Alla dessa måltider med knivskarpa repliker och jag gillar att se välsydda kläder, och i det avseendet får man ju sitt lystmäte stillat :)

    SvaraRadera