onsdag 20 januari 2016

Lycke

Titel: Lycke
Författare: Mikaela Bley
Format: E-bok
Antal sidor: 348 (inbunden)
Förlag: Lind & Co


"En kall och regnig fredag i maj försvinner 8-åriga Lycke spårlöst från Kungliga Tennishallen i Stockholm. På TV4, ett stenkast därifrån, vill man vara först med nyheten - om inte annat, skapa nyheten - och kriminalreportern Ellen Tamm får uppdraget att följa fallet.
Ellen blir som besatt av sökandet efter Lycke, som ju längre tiden går känns alltmer hopplöst. Frustrerad över korrumperade poliser, de frånskilda föräldrarnas märkliga beteende och kollegornas gliringar, försöker hon kontrollera sina känslor och hantera situationen professionellt. Men fallet påminner henne alltför mycket om en liknande händelse, en händelse som ligger henne mycket närmare, och hon dras in i en härva fylld av familjehemligheter, lögner och svek som tvingar henne att konfrontera sitt eget förflutna."

----------------------------

Det här är den första boken i full längd jag läst på läsplattan (med nya problem såklart, men det tar jag i ett separat inlägg). Fram tills nu har jag bara läst noveller på plattan, men nu kändes det att det var dags.

Deckare med barn inblandade är gör alltid att man tycker att det är lite extra spännande. Och när ett barn försvinner så så kan nog de flesta föreställa sig paniken hos föräldrar och närstående och man förstår hur varje minut som barnet är borta känns som timmar. På det sättet blir en sådan här bok automatiskt spännande och man spekulerar konstant över vad det egentligen är som har hänt och vem det är som är brottslingen.

Jag är inte speciellt förtjust i huvudpersonen Ellen, hon känns lite "tunn" och jag får inte riktigt något grepp om henne. Nu är ju det här författarens debut så kanske det räcker med att läsa uppföljaren för att hon ska bli mer verklig i mina ögon.

Boken är lätt- och snabbläst och håller ett bra tempo. Den  passade perfekt för mig att läsa som underhållning. Och jag är definitivt intresserad av att också läsa nästa bok av Mikaela Bley.



Lycke finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar