måndag 11 januari 2016

Tematrio - Filmatiseringar

På måndagar är det alltid dags för Lyrans Tematrio och så är det idag också. Lyran har inspirerats av att filmen Pi sänds senare ikväll så dagens tema är filmatiseringar och Lyran uppmanar

Berätta om tre filmer där du även läst boken/böckerna. Vilken var bäst, boken eller filmen?

-------------------------

Det här temat är riktigt problematiskt för mig i o m att jag går sällan på bio och tittar väldigt lite på TV. Så även om jag läst en bok och vet att den filmatiserats så har jag ganska sällan sett filmen. Men självklart finns det några jag sett så jag fick ihop tre till slut. (Titeln är länkad till recensionen av boken och där finns mer info om boken)





Jag tyckte inte filmen följde boken speciellt bra, men jag tyckte om båda. När det gäller filmen så berodde det nog mest på att jag gillar Helen Mirren som spelar en av huvudrollerna. Men ändå tycker jag nog att boken är bättre än filmen.







Döden på Nilen av Agatha Christie
En riktig klassiker som jag läst ett par gånger och som filmatiserats i minst två versioner och jag har sett båda versionerna (en med Peter Ustinov och den andra med David Suchet som Hercule Poirot). Även om filmatiseringarna av Christies böcker ofta är väldigt bra (oavsett version) så tycker jag att boken alltid vinner.






Efter att ha läst boken En oväntad vänskap av Abdel Sellou var jag bara tvungen att se filmen
Den här är nog den enda i min trio där jag tycker att filmen faktiskt var bättre. Även om man får med mer detaljer osv i en bok så är sådant som handikapp/sjukdom och hur den påverkar människorna, mer lättbegripliga på film eftersom man då ser vad som händer. Och mycket av humorn hänger på att man ser vad som händer.







22 kommentarer:

  1. Döden på Nilen associerar jag med Peter Ustinov direkt. En oväntad vänskap har jag sett men inte läst.

    SvaraRadera
  2. Har bara sett En oväntad vänskap, men var inte riktigt på humör för den just då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt, jag tyckte den var bättre än vad jag hade väntat mig.

      Radera
  3. Älskar att du har med Christie på din lista. Det har gjorts så många fina filmatiseringar av hennes deckare, som dessutom är väldigt läsvärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har gjorts det och man har ju sina favoriter bland både filmerna och serierna och speciellt skådespelarna.

      Radera
  4. Älskar att du har med Christie på listan. Det har gjorts så många bra filmatiseringar av hennes deckare, som dessutom är väldigt läsvärda.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också Christie på film! De olika versionerna av Ms Marple, inte minst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om Mrs Marple, jag gillar de riktigt gamla bäst.

      Radera
  6. Förvånande nog har Agatha Christies underbara böcker ofta blivit riktigt bra på film också.

    SvaraRadera
  7. Agatha Christies berättelse har både läst och sett på film. De andra två vill jag både läsa och se så småningom.

    SvaraRadera
  8. Jag valde också 100 steg från Bombay till Paris, men jag tyckte filmen var så mycket bättre än boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte båda var bra men på olika sätt.

      Radera
  9. Har inte läst någon av böckerna i din trio, inte heller sett filmerna.

    SvaraRadera
  10. Tack för påminnelsen om att jag måste se filmatiseringen av En fransk curry :) Den enda jag har sett av dessa är En oväntad vänskap, men det är en riktigt fin film.

    SvaraRadera
  11. Döden vi Nilen tänkte jag se efter jag läste boken men det blev inte av.

    SvaraRadera
  12. Filmen En oväntad vänskap gillade jag på sätt och vis. Och Döden på Nilen är ju en klassiker :-)

    SvaraRadera
  13. Döden på Nilen med Peter Ustinov skulle jag vilja se, bra tips där. Från 1978 skall visst den filmatiseringen vara. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peter Ustinov var mycket speciell som Hercule Poirot!

      Radera
  14. En oväntad vänskap har jag hört så mycket gott om, vill verkligen läsa boken och se filmen.

    SvaraRadera