måndag 18 januari 2016

Tematrio - Dystopier och annat elände

På måndagar brukar det hända mycket och idag var inget undantag. Men trots en händelserik dag har jag fått massor gjort, vilket jag är både glad för och stolt över. Men måndagen är inte fullständig utan Lyrans Tematrio. Hon är periodare när det gäller dystopier, läser just nu en och undrar vad hon ska välja sedan. Alltså uppmanar hon

Ge mig tips på tre bra dystopier (bred definition, postapokalyps går lika bra)!

--------------------------

Ouch, det här temat är nog en av de svåraste för mig i o m att jag inte läser speciellt mycket dystopier om jag kan undvika det. Min första tanke var faktiskt att jag inte skulle kunna hitta några, men efter att ha rotat igenom mina lästa böcker så fick jag ihop tre i alla fall. (OBS! Titeln är länkad antingen till recensionen eller til förlagets sida så där finns mer info om boken)






Hungerspelen av Suzanne Collins












Never let me go av Kazuo Ishiguro










En tid för mirakel av Karen Thompson Walker









13 kommentarer:

  1. sett någon film Hungerspelen, helt ok.

    SvaraRadera
  2. Himla fin trio du har fått ihop, jag gillar dem allihop :)

    SvaraRadera
  3. Jag har bara läst Hungerspelen, men den tycker jag om

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst Never Let Me Go men jag har sett filmatiseringen. Var boken bra?

    SvaraRadera
  5. Det är så många som talar om Hungerspelen, men jag har aldrig känt mig lockad. Jag kanske missar något.

    SvaraRadera
  6. Nu får jag lust att läsa Ishiguros roman. Någon annan tipsade mig också om den häromdagen.

    SvaraRadera
  7. trots att Ishiguro är japan har jag inte läst den här, men många har berättat om hur bra den är. inte läst de andra heller

    SvaraRadera
  8. Å, Ishiguros bok! Den är genial.

    SvaraRadera
  9. Never let me go har jag bara sett som film och den var så bra att jag har funderat på om jag kanske borde läsa boken också.

    SvaraRadera
  10. Never let me go är oerhört bra. Missade filmen när den sändes på tv, hoppas den sänds igen. Thompson Walker vill jag läsa (på svenska helst).

    SvaraRadera
  11. Jag har läst alla tre och älskat dem :)

    SvaraRadera
  12. Här har jag bara läst Hungerspelen. Men tack för tipsen på de övriga.

    SvaraRadera
  13. Sett Hungerspelen på film, det räckte. De andra två kände jag inte till. Tack för tips! :)

    SvaraRadera