söndag 24 januari 2016

En smakebit på søndag - En av oss

Egentligen hade vi tänkt att åka på loppis på söndagen men kom på att det var smartare att åka iväg till Erikshjälpens second hand-butik på lördagen och shoppa loss och sen ta det lugnt på söndagen. Det är ett bra tag sedan vi varit till den där butiken så det var jättekul att gå igenom hyllorna nu när det hunnit komma så mycket nytt sen sist. Trots att deras bokavdelningen är välfylld och det går att hitta det mesta där så lyckades jag hålla mig och köpte bara EN bok.
Så söndagen kommer att ägnas åt läsning och målning, men först måste jag ju delta i En smakebit på søndag som anordnas av Flukten fra virkeligheten.
Det hela går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

 Min smakbit kommer från sid 171 i En av oss av Åsne Seierstad (OBS! Titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)


"Den ena nätsidan ledde honom till den andra. Sidorna var lockande, ja överväldigande, och svämmade över av ny kunskap. Kring Gates of Vienna fanns ett sus av stolt europeisk historia, färgtryck från forna tiders stora slag präglade sidorna. Där fanns bibelcitat, belevade samtal. Stormfront hade en hårdare, mer brutal stil där uttrycket påminde om fascistisk propaganda från trettiotalet. Nätplatsen kallade sig den nya kampberedda vita minoritetens röst och på deras emblem stod det: White Pride, World Wide.
Jihad Watch sysslade med islamkritik och prydde sina sidor med islamiska symboler. Boktitlarna som de lanserade hade islam och krig i titlarna. Gröna halvmånen och mörka ögon som stack fram bakom en palestinasjal låg överst på sidorna och hotade.
Även om en sida var mer förfinad och en annan råare förblev budskapet detsamma. Att krossa islams inflytande i väst."



32 kommentarer:

  1. Åsne Seierstad har jag hört en del om, men aldrig läst något av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Otäckt men intressant. Endast läst Handlaren i Kabul av Åsne Seierstad, tyckte väldigt bra om den, och kanske törs jag läsa även denna... kanske. Tack för smakbit o ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är definitivt läsvärd! Tack detsamma!

      Radera
  3. Detta är en bok som jag skulle vilja läsa någon gång, men jag drar mig lite för det. Tror att det är en väldigt jobbig bok att läsa. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Takk for smakebiten. Jeg har ikke lest denne, men har lest boken moren av Marit Christensen som handler om Anders sin mor. Takk for tipset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den boken vore nog intressant att läsa. Tack själv för tipset!

      Radera
  5. Det är så roligt att gå och leta på second hand hyllorna :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, jag är loppis och second hand fantast!

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Jag grät när jag läste den här boken...
    Erikshjälpen ska jag till nästa vecka, men då för att skänka saker :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deras second hand är den bästa här i Uppsala, tycker jag.

      Radera
  7. En bok jag vet finns - men inte alls har lust att läsa. Tack för smakbiten än då.

    SvaraRadera
  8. Åsne Seierstad har skrevet mange gripende historier fra krigsherjede land. Men denne er fra Norge, og den har jeg ikke lest enda. Skremmende sak!
    Jeg finner alltid mange bøker når jeg går på brukthandel, så det gjør nok du også!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag lyckades ju hålla mig den här gången!

      Radera
  9. Sterk smakebit! Og bildet får meg til å grøsse....

    SvaraRadera
  10. intressant smakbit men jag kommer inte ha läsa boken, följt detta i tidningar, det räcker.

    SvaraRadera
  11. Den har jag här hemma. Tack för smakebiten

    SvaraRadera
  12. Den här skulle jag kunna tänka mig att läsa. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  13. Jag har aldrig läst något av henne. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Det här är en sån där bok som jag inte riktigt vet om jag orkar med... skrämmande men förstås väldigt intressant också. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Den här vore säkert nyttig läsning.

    SvaraRadera
  16. Vilken trevlig lördagsaktivitet :)

    SvaraRadera
  17. mycket duktigt att endast köpa en enda bok! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  18. Tack för smakbiten. Denna har jag som e-bok, men har inte hunnit läsa den ännu.

    SvaraRadera
  19. Den här boken vill jag väldigt gärna läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  20. Jag har inte läst något av Seierstad men en annan bok väntar i hyllan, någon gång ska den förhoppningsvis bli läst. Det här låter som en otroligt stark och intressant bok.

    SvaraRadera
  21. Lasermannen var en riktigt bra bok, den här kanske är lite liknande? Intressant!

    SvaraRadera