fredag 22 januari 2016

Kokbok: Vår kokbok

Titel: Vår kokbok
Författare: Coop provkök, i red: Barbro Lindgren, Birgitta Andrews
Format: Kartonnage
Antal sidor: 692
Förlag: Norstedts förlag
Mitt exemplar: 16 upplagan från 1991

Det här är min baskokbok, den jag går till när det gäller basrecept som jag inte är säker på. Min bok är en gammal upplaga och flitigt använd, som syns på fotot. Vad det är för recept och hur den nyaste upplagan ser ut inuti har jag ingen aning om. Jag har faktiskt inte ens tittat i någon nyare än den jag har, i min vet jag ju precis var jag kan hitta de recepten jag behöver och där har jag också mina egna noteringar både i själva kokboken och på lappar som ligger inuti boken.

Det som gör att Vår kokbok är lite av en bibel här hemma är




Mått- och omvandlingstabellerna lättillgängliga på första uppslaget i boken







Faktasidorna om olika slags livsmedel med t ex styckningsscheman, förvaringsråd osv







En bra blandning mellan basrecept, traditionella och nya recept och alla recepten är enkla att anpassa efter eget smak och tycke. Recepten är lättfattligt skrivna så att även den som inte är speciellt van vid att laga mat lär kunna följa dessa utan problem.




Jag har svårt att tro att man skulle ändrat ett bra koncept speciellt mycket, så när min bok faller i bitar så lär jag skaffa den nyaste versionen direkt även om det inte kommer att bli riktigt samma sak som min gamla, invanda bok. För utan ett ex av Vår kokbok klarar jag mig inte, den är grunden i vår kokbokssamling..






Den nyare upplagan av Vår kokbok finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON


För äldre upplagor är det nog bara loppis och second-hand som gäller och på nätet då t ex Bokbörsen





1 kommentar:

  1. Jag har samma som du och jag älskar den, okey lite kladdig har den blivit men det går läsa allt.

    SvaraRadera