torsdag 28 januari 2016

Målarbok: The Tattoo Colouring Book

Titel: The Tattoo Colouring Book
Konstnär: Beverley Lawson
Format: Häftad
Antal sidor: 128
Tryck: Dubbelsidig
Förlag: Carlton Books Ltd

Den här boken köpte jag som julklapp till min man eftersom han också börjat måla. Han är inte intresserad av att måla blommor osv så jag tyckte den här med lite "tuffare" motiv borde fungera bättre för honom. Det jag inte tänkte på, av någon underlig anledning, var om boken skulle vara med enkel- eller dubbelsidigt tryck. Tyvärr står ju inte det infot hos de svenska nätbokhandlarna så man får helt enkelt chansa om man inte köper målarböcker som man redan tittat i så man kan vara säker på vad det är man köper.

Målad av Tom Lönnqvist
Pappret är relativt stadigt (lite i mellanskiktet om jag jämför med andra målarböcker - inte det tunnaste, men inte heller så tjockt som i vissa böcker)

Min man gillar att måla med Promarker så självklart blöder det igenom och bilden på baksidan blir förstörd. Så det första jag gjorde var att gå igenom boken för att se om där fanns något som jag absolut ville måla, och det fanns det ju. Som tur är så är boken i A4 så det var inga problem med att kopiera bilden som jag ville ha.




Målad av Pirjo Saloniemi

Jag målade med träfärgpennor, men har också testat försiktigt med Stabilo 88 och Staedtler Fineliners på försättsbladet och de fungerade utan att blöda igenom.










Målad av Tom Lönnqvist




Motiven är ganska enkla och utan pyttesmå detaljer. Istället är det ganska stora motiv med stora ytor att måla.
Det trevliga är att det är så stor variation på motiven, det finns allt från blommor till dödskallar.







Positivt: Relativt stadigt papper, enkla och varierande motiv

Negativt: Dubbelsidigt tryck, inga perforeringar

En trevlig målarbok med motiv där det finns något för alla om man gillar större bilder utan smådetaljer.

Fler bilder ur boken finns att se hos gruppen Målarböcker för vuxna Färdigmålat på Facebook (en sluten grupp så man måste bli medlem för att kunna se bilderna).

The Tattoo Colouring Book finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus












1 kommentar:

  1. Åh kul med tattueringsaktiga bilder. :) Synd med dubbeltryck bara. Det ställer ju till det...

    SvaraRadera