söndag 6 maj 2018

En smakebit på søndag - Albanens arv

Fredagens veterinärbesök tog visst på mer än vad jag hade räknat med. Större delen av lördagen har gått åt till att sova, så det har inte blivit mycket gjort för min del, maken har däremot jobbat på riktigt duktigt. Alltså får jag se till att gå upp tidigt på söndag och jobba undan det som jag borde ha gjort på lördagen. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

---------------------

Min smakbit kommer från sidan 12-13 i Albanens arv av Rolf Rådén (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)

"Därinne satt Sigge, blint stirrande, munnen malde i en idisslande rörelse och han var inte kontaktbar. Martin knackade försynt på den stängda rutan. Sigge reagerade inte utan fortsatte att monotont röra käkarna med blicken långt i fjärran. Ännu en knackning utan resultat. Inifrån bilen hördes en mässande röst, en rysning for igenom Martins kropp, han började rycka i den låsta dörren och knacka än hårdare för att väcka Sigge ur hans trans. Till slut skrek han Sigges namn och dunkade näven i takplåten så att det skrällde.
Då reagerade Sigge, vred sakta huvudet åt Martins håll, flyttade handen långsamt och tryckte ned fönsterhissen. I takt med att glaset rörde sig nedåt strömmade orden från Stefan Sauk ut ur bilen. Sigge öppnade en pistagenöt med fransiga naglar, slängde den i munnen medan skalet kastades på golvet, drog fram nycklarna till stugan, räckte dem till Martin och tecknade att han ville fortsätta lyssna på ljudboken."

15 kommentarer:

  1. Det var en väldigt speciell smakbit. Det måtte vara en spännande bok han lyssnar på.

    SvaraRadera
  2. ingen bok jag kände till. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Det gäller att ha sina prioriteringar rätt :) En bra bok går ju så klart före det mesta.

    SvaraRadera
  4. Blir litt nysgjerrig på hvilken lydbok personen hører på...Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. En okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Jag hade inte riktigt väntat mig att det var en ljudbok som tog hans uppmärksamhet ;-)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakebiten, verkar vara en spännande bok.

    SvaraRadera
  8. Hm, det var lite oväntat att det var en ljudbok som krävde uppmärksamhet. ;) Kände inte till den här boken. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Hu, det lät kusligt och spännande, tack för smakbiten o trevlig söndag

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Inte svårt att bli uppslukad av böcker. ;)

    SvaraRadera
  11. Vi var hos veterinær med hunden vår på mandag, han har mistet sin evne til å få valper :-) Nå er han rekonvalesens og trenger litt ekstra omsorg, men det har gått veldig bra.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  12. Oväntat med en ljudbok, men då förstår jag att han itne reagerade så snabbt!

    SvaraRadera
  13. Var ju inte riktigt en ljudbok jag väntade mig efter den uppladdningen :)

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten. Låter som en intressant bok.

    SvaraRadera