söndag 13 maj 2018

En smakebit på søndag - Vit krypta

Det var grillpremiär hos oss på lördagen och senare på kvällen tittade vi faktiskt på Melodifestivalen. Det ska ju bli vackert väder på söndagen så först tar vi sovmorgon och sen slappar vi nog resten av dagen och gör ingenting speciellt, förutom att läsa då. Kanske att till och med jag, om det inte är för soligt, sätter mig ute och läser (det skulle vara skönt!).  Men eftersom jag alltså fortfarande är uppe just nu, så får söndagen börja redan nu med En smakebit på søndag som anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

-------------------------

 Min smakbit kommer från sidan 17 i Vit krypta av Mariette Lindstein (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)



"Långsamt tvingar hon upp ögonlocken och blir medveten om frånvaron av ljus. Hon är fånge i ett ogenomträngligt mörker. Ändå förstår hon att hon befinner sig i ett rum. Någonstans. Det är som att vara begravd i en kista långt nere i jorden. hon tvingar sig själv att andas in den unkna luften och odören som kommer från hennes kropp. Det ligger något mjukt på hennes ansikte som hon förstår är en ögonbindel. Genom att dra in djupa, giriga andetag lyckas hon lugna sin skenande puls. Hon spänner sinnena till det allra yttersta och uppfattar ljudet av porlande vatten. En svag doft av nypolerad mässing svävar någonstans högt upp i luften."













11 kommentarer:

  1. det låter obehagligt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. skönt att läsa ute, läskig smakbit.

    SvaraRadera
  3. Den läser jag också nu :)

    SvaraRadera
  4. Jag har ännu inte läst något av Lindstein. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten, den här boken är jag nyfiken på

    SvaraRadera
  6. En svag doft av nypolerad mässing? Undrar om jag ens skulle känna igen den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Helena, skrivet av någon med otroligt bra luktsinne, som ibland nästan blir en plåga. Men jo, det luktar på ett väldigt speciellt sätt. Fast det är mest själva vätskan som har en sällsam doft. Inte obehaglig men tung.

      Radera
  7. Jeg ser det er flere som leser denne boken og det bruker være tegn på at den er helt ny :-) Den hørtes både meget spennende ut og ganske skummel. Så jeg tror den vil passe til meg :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbit! Denna har jag läst.

    SvaraRadera
  9. Fy fick redan klaustrofobi! Tack för smakbiten

    SvaraRadera
  10. Känner till författaren men har inte läst något av Lindstein. Än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera