onsdag 16 maj 2018

Recension: Vit krypta av Mariette Lindstein

Titel: Vit krypta
Författare: Mariette Lindstein
Antal sidor: 388
Förlag: Forum Bokförlag

"Alex och Dani är enäggstvillingar och oskiljaktiga sedan deras föräldrar övergivit dem. Men en midsommarnatt när de är 22 år försvinner Dani spårlöst. Man letar efter henne i flera månader utan att finna minsta ledtråd.
Omgivningen försöker få Alex att glömma och gå vidare, men istället får hon ett nervöst sammanbrott och ligger katatonisk på sjukhuset i en hel månad. När hon skrivs ut har hon bara en enda tanke i huvudet: att hitta Dani.
För att försörja sig medan hon letar efter systern tar Alex anställning på den mytomspunna dejtingfirman Ash & Coal. Det är där hon träffar den framgångsrika och attraktiva psykologen Carl Asher. Snart börjar märkliga saker att hända. Varför känner hon Danis närvaro i ett speciellt rum på firman? Vem är det som lämnar mystiska meddelanden i hennes lägenhet?
Alex misstänker att en sekt kidnappat Dani, men kan det verkligen stämma? Människor omkring henne börjar ifrågasätta hennes mentala hälsa. Inbillar hon sig allt? Plötsligt befinner sig Alex i ett farligt limbo där mycket tyder på att hon står näst på tur."

------------------------------

Jag har inte läst något av Mariette Lindstein, men sett en massa positiva omdömen speciellt om hennes Sekten på Dimön-trilogi. Jag har varit nyfiken på hennes böcker men det har inte blivit av att jag läst någon så när författaren tog kontakt och frågade om jag var intresserad av att läsa Vit krypta såg jag det som ett gyllene tillfälle och tackade ja.

Det var intressant att börja läsa om tvillingarna Alex och Dani. Jag tycker det här med den speciella kontakt som tvillingar ofta har med varandra är väldigt intressant, enligt vad jag läst så är den inte som vanliga banden mellan syskon utan mer djupgående, och speciellt gäller det då enäggstvillingar som Alex och Dani. Och den typen av kontakt mellan Alex och Dani märks ju även här.
När det gäller Alex och Dani som personer är jag lite tveksam till och blir irriterad på Alex, riktigt så där naiv, godtrogen och blåögd kan man bara inte vara. Nu är jag en cyniker av födsel och ohejdad vana, men Alex, som ju är helt motsatsen, är bara för mycket, någonstans borde larmklockorna börja ringa och det högt. Så Alex känns inte riktigt trovärdig i mina ögon, kanske att andra, som själva är mer godtrogna, ser det på ett annat sätt.

Nånting annat som jag tycker är intressant är att läsa om hur t ex Alex manipuleras till den grad att hon börjar tvivla på sig själv. När jag läser om sådant här blir jag faktiskt ganska arg, sådant kan ställa till med så stor skada.Just manipulativa sekter har ju författaren mycket kunskap om (se hennes websida, länk längre ner på sidan) och det märks. Det här med manipulationer och sekter gör att stämningen i boken blir tillräckligt obehaglig för att det ska krypa lite smått i skinnet på mig. Det får mig ockiså att se med misstänksamhet på de flesta i Alex närhet men till slut riktas mina misstankar  åt ett visst håll och så smånigom visar det sig att jag hade rätt. Det gör faktiskt ingenting, det är lika spännande ändå att följa berättelsen ändå för att få alla detaljerna.

Det som jag hade lite svårt med i den här boken är faktiskt sexscenerna. Jag är inte pryd på något sätt utan har läst en hel del erotisk litteratur, men här tycker jag att det blir lite för mycket och sexscenerna stjäl uppmärksamhet från det som jag upplever som betydligt intressantare, nämligen Danis öde och Alex sökande efter henne.

Det är högt tempo hela boken igenom och sidorna bara flyger förbi och jag nästan hetsar igenom boken för att få reda på hur det ska gå för Alex och Dani. Vit krypta är en välskriven, spännande och lättläst bladvändare som får mig att bli intresserad av kommande böcker av den här författaren.

Tack Mariette Lindstein för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Mariette Lindstein websida

Vit krypta finns att köpa hos t ex