Recension: Fuck Balance av Helena Eriksson Grönbek & Kersti Hilding Hansen

Fuck Balance av Helena Eriksson Grönbek och Kersti Hilding HansenTitel: Fuck Balance: gilla läget och må bättre
Författare: Helena Eriksson & Kersti Hilding Hansen
Format: Häftad
Antal sidor: 173
Förlag: Roos & Tegner

"Tänk om vi ändå hade lyckats uppnå balans i livet. En harmonisk avvägning mellan jobb och fritid, familj och vänner, träning och vila, då - ja vad? I Fuck Balance uppmanas vi att lägga ner vår hopp - stärka vår resiliens, det vill säga vår förmåga att återhämta oss efter de utmaningar, förändringar och den stress som livet ofrånkomligen innehåller.
Det handlar om att med hjälp av mindfulness och acceptans hantera livets vinglighet - och att må bra på vägen. För mindfullness är så mycket mer än stresshantering, det är ett sätt att stärka och utveckla hjärnan så att vi blir mer medvetna om vad vi egentligen tänker och känner och därmed får större utrymme att välja hur vi vill reagera i varje given situation. Med hjälp av konkreta exempel och praktiska övningar i till exempel andning och avslappning gör Fuck Balance oss bättre rustade när livet utmanar, så att vi hittar kraften att uppskatta livet som det är, istället för att drömma om hur det skulle kunna vara - om bara."

-----------------------

Jag fick förfrågan från förlaget om jag skulle vilja läsa den här boken och jag blev så nyfiken på den att jag tackade ja. Jag läser ganska sällan den här typen av böcker, men det jag blev mest nyfiken på var hur författarnas tankegång såg ut, för baksidestexten lät som nånting jag verkligen kan förstå och ta till mig på en gång.

Jag insåg ganska snabbt att det som det talas om i boken kommer ganska nära min egen lilla livsfilosofi även om jag nog inte har formulerat det hela riktigt på samma sätt. Jag vet att många jobbar så hårt på det här med att få till den där balansen att när nånting oförutsett händer som omkullkastar alla planer så blir det nästan som världens undergång. Och det är för människorna i den situationen som den här boken nog kan göra en hel massa nytta. Det underlättar livet betydligt att börja inse att livet inte är statiskt utan det går lite upp och ner men att man åker ner i en dalgång betyder inte att världen går under utan man kan komma upp därifrån ganska snabbt om man har verktygen för det. Fuck Balance ger dig exempel på just såna verktyg och hjälper dig att ändra inställning till "livets vinglighet" och klara av omställningar på ett bättre sätt.

Fuck Balance är nog nyttig läsning för alla som jobbar sig svettiga med att försöka få till balans i sitt liv men som känner att de inte riktigt får till det.

Tack Roos & Tegner för rec.exet!

Fuck Balance finns att köpa hos t ex