måndag 28 maj 2018

Recension: Mysteriet på Asthall av Jessica Fellowes

Titel: Mysteriet på Asthall
Originaltitel: The Mitford Murders
Serie: Mitfordmorden
Författare: Jessica Fellowes
Översättning: Joakim Sundström
Format: Inbunden
Antal sidor: 405
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"Året är 1920 och Louisa Cannon drömmer om en väg ut ur fattigdomens London, en stad svårt märkt av det nyss avslutade världskrigets fasor.
Hennes räddning blir en anställning hos den berömda familjen Mitford på Asthall Manor. Som barnsköterska och sällskap till Mitfordsystrarna får Louisa med ens tillgång till en ny, förtrollad värld. Särskilt fäster hon sig vid den klipska och vackra sextonåriga Nancy, den äldsta systern som vill upptäcka världen utanför Asthall...
Men när sjuksköterskan Florence Nightingale Shore, guddotter till sin kända namne, mördas på tåget till Hastings, finner sig Louisa och Nancy intrasslade i mordhärvan. Ett mord vars efterverkningar sträcker sig ända till Asthall..."

---------------------------

Jag har läst en bok om Mitford-systrarna tidigare så jag blev såklart intresserad när jag såg det namnet i titeln till den här boken. Utöver det så är ju omslaget så fint och för tankarna till äldre detektivberättelser och det fick mig att bli ännu mer nyfiken på boken. Mysteriet på Asthall är första delen i en serie där alla systrarna får en egen bok i serien.

När man börjar läsa boken så är det verkligen 1920-talets England man förflyttas till på alla sätt, både miljö- och personbeskrivningarna ger en perfekt känsla av England efter första världskriget. Det finns också en klar Agatha Christie-stämning genom hela boken vilket jag uppskattar, jag tycker ju mycket om Christies böcker.  Att författaren sen tagit faktiska personer och händelser och blandat dessa i den fiktiva berättelsen ger en liten extra knorr åt det hela och det gör också berättelsen mer spännande och intressant.

I den här boken är det den äldsta systern Nancy som står i fokus.  Hon och barnflickan Louisa Cannon gräver fram ledtrådar som de vidarebefordrar till järnvägspolisen Guy Sullivan som på eget bevåg fortsätter att utreda mordet på Florence Nightingale Shore trots att utredningen officiellt är nerlagd.

Mysteriet på Asthall är en klassisk pusseldeckare utan alltför mycket våld och blod men med mycket 1920-talsstämning och jag blev väldigt förtjust i boken. Tycker du om Agatha Christies deckare så är det här definitivt en bok för dig! Jag hoppas nu att det inte dröjer alltför länge innan nästa bok i serien kommer, jag längtar efter att få läsa om nästa Mitfordsyster!

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Jessica Fellowes websida




Mysteriet på Asthall finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar