tisdag 1 maj 2018

Veckans topplista vecka 18 - Arbetarlitteratur


Idag steg jag upp helt enkelt oförskämt tidigt. Men då kommer jag igång med Veckans topplista, som anordnas av Johannas deckarhörna, tidigt också. Dagens tema är

Arbetarlitteratur

----------------

Jag har inte läst speciellt mycket arbetarlitteratur men när jag letade så hittade jag i alla fall  fem som det ska vara i topplistan.


1. Brevbärarens sista möte av Dan Fränkel



2. När revolutionen kom till Vårby gård av Björn Öijer



3. Raya av Henrik Johansson



4. Svinalängorna av Susanne Alakoski

5. Utvandrarna av Vilhelm Moberg


10 kommentarer:

  1. Jag håller på med Raya och Svinalängor vill jag läsa.

    SvaraRadera
  2. Tack för dina intressanta tips! Jag har bara läst Svinalängorna och Utvandrarna. Raya verkar särskilt intressant.

    SvaraRadera
  3. Har bara läst Utvandrarna av dina, men har sett Svinalängorna som film. Jag hade också lite svårt att hitta böcker till temat. Framför allt hur jag skulle tolka det :)

    SvaraRadera
  4. har också med Svinalängorna. är nyfiken i största allmänhet på Henrik Johansson

    SvaraRadera
  5. Här fanns två nej tre nya titlar. Men Raya stötte jag på nyss hos en annan bloggare. Alakoski och Moberg har jag läst.

    SvaraRadera
  6. Intressant. Brevbärare är min svärmor, det skulle vara intressant att läsa om!

    SvaraRadera
  7. Dom två första kände jag inte till, läst Moberg och Johansson, Alakoski vill jag läsa. :)

    SvaraRadera
  8. Raya och Utvandrarna är otroligt läsvärda böcker.

    SvaraRadera
  9. Tack för det! Det skrivs en del intressanta arbetsskildringar idag. En personlig favorit är Fröken forever av Anamarija Todorov.

    SvaraRadera