Recension: Den frusna elden av Jens Henrik Jensen

Originaltitel: De frosne flammer
Serie: Oxen
Författare: Jens Henerik Jensen
Översättning: Leif Jacobsen
Antal sidor: 588

"Krigsveteranen Niels Oxen förmodas ha dött under en olycka till sjöss. I själva verket befinner han sig på en ö i den svenska skärgården, där han begrundar sitt livs dilemma.
Om ledarna för det hemliga maktnätverket Danehof får reda på att deras mordförsök mot Oxen har misslyckats, kommer de att inleda en människojakt i syfte att döda honom. Och om den danska polisen upptäcker att han lever, kommer han att stå anklagad för ett mord som han inte har begått. Med alla odds emot sig vidtar Oxen åtgärder för att kämpa mot den yttersta makten. För om han inte gör det, är han dömd för alltid - utan chans att återse sin son.
Ställd inför en omöjlig uppgift kontaktar han sin tidigare partner, Margrethe Franck, som numer arbetar som kassör och hotellstäderska. Enda sättet för dem att få tillbaka sina liv är att besegra mörkermännen.
Men hur bekämpar man en osynlig fiende?"

------------------------

Den frusna elden är tredje delen i serien om krigsveteranen Niels Oxen och den här boken har jag verkligen längtat efter! Den här serien har på mycket kort tid blivit en av mina absoluta favoritserier. Fast den här gången blev jag lite svettig när jag fick boken i min hand, den är ju på nästan 600 sidor! Men det visade sig att 600 sidor var inget problem när det gäller den här boken.

Jag har fastnat totalt för huvudpersonerna Niels Oxen och Margrethe Franck, båda är väldigt udda personligheter och jag är väldigt svag för allt som är lite udda och annorlunda. Det är inte ofta man i böckernas värld träffar på en krigsveteran med grav PTSD och en enbent agent från underrättelsetjänsten som slår ihop sina påsar för att bekämpa en stor och mäktig organisation vars förgreningar går ända upp på toppnivån i samhället. Jag har lärt känna de här personerna lite i taget och för varje bok tycker jag mer och mer om dem. Båda har gått igenom mycket och har sina demoner, men ingen av dem är någonsin beredd att ge upp, ordet "omöjligt" finns inte i deras vokabulär.

Intrigen är komplicerad men inte så komplicerad att den skulle vara svår att följa, snarare tvärtom. Men att försöka gissa sig till vad som kommer att hända och vem som är vem i Danehof är omöjligt att gissa även om jag såklart inte kunde låta bli att försöka, till slut blir man själv nästan lite paranoid och misstänker var och varannan person för att vara på något sätt involverad.

Det är högt tempo hela boken igenom och de nästan 600 sidorna bara flög förbi, jag tror faktiskt inte att jag någonsin läst en bok på så många sidor så fort och så koncentrerat. Boken är en lättläst och spännande bladvändare och jag tycker den är hittills den bästa i den här serien. Egentligen skulle ju den här boken var den sista och avslutande delen i en trilogi, men jag råka få syn på att det visst ska komma i alla fall en bok till och det blir jag väldigt glad för, nu när jag lärt känna Niels och Margrethe vill jag ju fortsätta att läsa om dem. Den här boken åker direkt in bland mina Årets favoriter. Till min stora glädje har jag sett att det visst ska komma en fjärde bok om Niels Oxen och det ser jag verkligen fram emot!
Gillar du spänning, massor med action och udda huvudpersoner är Oxenserien verkligen något för dig. LÄS DEN!
Kom ihåg bara att böckerna ska läsas i ordning för att man ska kunna följa den röda tråden och för att man ska lära känna Niels Oxen och Margrethe Franck ordentligt.

Mer info om författaren och hans böcker finns på Jens Henrik Jensens websida