lördag 26 maj 2018

Recension: Den tionde kretsen av Jodi Picault

Titel: Den tionde kretsen
Originaltitel: The Tenth Circle
Författare: Jodi Picoult
Översättning: Anna Sandberg
Illustrationer: Dustin Weaver
Format: Pocket
Antal sidor: 364
Förlag: Wahlström & Widstrand bokförlag
Hyllvärmare 2018

"Trixie Stone är en omtyckt och ambitiös fjortonåring, en riktig önskedotter. Men så en dag vänds hennes värld upp och ner fullständigt. Och plötsligt verkar allt som Trixie har trott om sin familj - och sig själv - vara en lögn. Kan den pojkvän som en gång gjorde Trixie tokig av lycka vara den som krossade hennes barndomsidyll för alltid?"

-------------------

Jag har läst några böcker av den här författaren tidigare och gillat dem, men av någon outgrundlig orsak har den här boken (och några till) blivit stående olästa i bokhyllan, dvs blivit hyllvärmare. Eftersom jag försöker beta av lite hyllvärmare i år så var det dags att ta itu med den här också.

Den här boken är väldigt svår att recensera utan att avslöja för mycket av handlingen. Det handlar i alla fall om en eventuell våldtäkt och då med betoning på eventuell, ingenting är säkert och ju mer man läser desto mer undrar man vad som egentligen har hänt. Bitvis är händelser och situationer i boken väldigt amerikanska och går inte riktigt att relatera till t ex Sverige, men det finns ändå tillräckligt mycket  som stämmer för att man regerar känslomässigt på Trixies situation.

Det jag gillar är Trixies och pappans relation, som till stor del beskrivs genom pappans känslor. Mamman är inte med i bilden på samma sätt, hon har sina egna problem och är inte närvarande i Trixies liv på samma sätt som pappan.

Trixies pappa är serietecknare och hans serie teckningar finns lite här och var i boken. Det är jag inte så förtjust i men jag gillar ju inte heller grafiska romaner. Boken är baserad på Dantes Den gudomliga komedin, där helvetet enligt Dante består av nio kretsar men där han , enligt Trixies mamma, glömt den tionde, självbedrägeriet.

Den tionde kretsen är en riktig bladvändare, men samtidigt tycker jag inte riktigt den kommer upp i nivå med andra böcker jag läst av den här författaren. Som tur är så har jag några böcker till av Jodi Picoult i bokhyllan så kanske nästa är mer i min smak.
Den tionde kretsen har filmatiserats av ett kanadensiskt filmbolag med Brittany Robertson, Jamie Johnston, Ron Eldard och Kelly Preston i huvudrollerna.



Den tionde kretsen finns att köpa hos t ex

Bokbörsen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar