onsdag 10 augusti 2016

Änglarna dansar i gryningen av Camilla Davidsson

Titel: Änglarna dansar  gryningen
Författare: Camilla Davidsson
Format: Inbunden
Antal sidor: 328
Förlag: Bladh by Bladh
Recensionsexemplar

"Emma har spenderat en avkopplande sommar på Fårö för att få andrum från jobbstressen och tid att fundera över sitt liv. Motvilligt har hon blivit förtjust i Olle, den tjugo år äldre läkaren hon hyr en stuga av, och dessutom inlett en romans med jämnårige fondmäklaren Alex.
Efter ett chockerande besked lämnar Emma ön och återförenas med Alex i Stockholm. Hemkomsten blir allt annat än enkel och när valen blir för stora och svåra flyr hon till väninnan Harriets hotell på Mallorca. Kan vistelsen i bildsköna Deià hjälpa henne att få ordning på tillvaron? Eller är resan en flykt bort från de val hon behöver göra för att bli lycklig på sikt?"

-----------------

Det här är boken jag väntat på och längtat efter och jag blev väldigt glad när jag fick förfrågan om jag ville läsa den. Gissa vad jag svarade?


Jag älskade de två första böckerna i trilogin om Emma och hade för det första väldigt stora förväntningar inför den här tredje och sista delen och för det andra så ville jag se hur det hela skulle sluta. Jag hade ju efter del 2 min egen uppfattning klar om hur jag ville att slutet skulle bli.

När jag började läsa drogs jag direkt in i Emmas värld och känslan var precis densamma som när jag läste de två första böckerna, trots att det gått ett tag mellan dem. Jag hamnade direkt i det där varma, fluffiga som varit så karakteristiskt för böckerna i den här trilogin

Emma blir jag emellanåt rätt så irriterad på. Jag får stor lust att  ruska om henne ordentligt ”Skärp dig!”. För mig är mycket i hennes resonemang, speciellt när det gäller åldersnojan och graviditeten, fullständigt obegripligt. Just med de frågorna är jag själv en helt motsatt personlighet som tar emot det som livet för med sig, utan att bry mig om konventioner och/eller vad andra säger.

Även i Änglarna dansar i gryningen dyker det upp en del filosofiska tankar som får mig att fundera kring mig själv och mina egna ställningstaganden och hur jag reagerar och resonerar/resonerat under olika perioder i mitt egna liv.

Böckerna i den här trilogin är vansinnigt svåra att skriva om eftersom  jag måste först vänta ett tag för att få lite distans till det jag läst innan jag kan sätta ord på mina känslor. Och t o m då är det svårt att få till det utan att avslöja för mycket, jag vill ju inte förstöra för andra som ska läsa den här boken, den här resan måste varje läsare göra själv

Mina förhoppningar och förväntningar infriades och den här boken blev den perfekta avslutningen på en fantastisk trilogi som kommer att leva kvar i mitt hjärta och mina tankar under mycket lång tid. Änglarna dansar i gryningen hamnar direkt bland mina Årets favoriter, precis som de tidigare delarna, och det lär inte dröja alltför länge innan jag läser om hela trilogin.

Oavsett vad man tycker om feelgood i vanliga fall så är den här trilogin ett måste! LÄS DEN!

Tack Camilla Davidsson för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Camilla Davidssons websida


Änglarna dansar i gryningen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
CDON Inbunden





2 kommentarer:

  1. Tyckte också jättebra om alla tre böcker :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte denna var enormt svårt att skriva om.

    SvaraRadera