måndag 22 augusti 2016

Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils

Titel: Flickorna på Englandsbåten
Serie: Nora Sand, del 1
Författare: Lone Theils
Format: Inbunden
Antal sidor: 358
Förlag: Norstedts förlag
Recensionsexemplar

"Två danska flickor fösvinner spårlöst på Englandsbåten 1985. Många år senare dyker ett foto av dem upp i en gammal resväska i en antikaffär i den engelska kuststaden Brine. Journalisten Nora Sand som arbetar i London för den dansja tidskriften Globalt, börjar gräva i historien.Detta leder henne till Danmark där hon forskar vidare i flickornas bakgrund på ett ungdomshem. Plötsligt är hon indragen i en historia med en ohygglig seriemördare som avtjänar ett livstidsstraff i det beryktade fängelset Wolf Hall. Nora gräver allt djupare men inser så småningom att hon fått anledning att frukta för sitt eget liv."

---------------
Flickorna på Englandsbåten är den Lone Theils debutroman och den första boken i en deckarserie med journalisten Nora Sand. Lone Theils har arbetat som journalist och hon var med som gäst på Crimetime Gotland 17-20 augusti 2016.

 Den här boken dök upp som en överraskning i brevlådan i somras och jag hajade till när jag såg titeln och omslaget. Jag hajade till för att jag själv åkt båt till England när jag var i 15-årsåldern. Men det var på 70-talet när det fortfarande gick båt från Göteborg till Tilbury i England. Med den erfarenheten i bagaget så vet jag också hur omöjligt det är att försöka hålla koll på en grupp ungdomar i den åldern ombord på en båt även om det finns strikta regler för vad ungarna får göra och inte får göra. Så situationen när det gäller flickorna på båten känner jag till ganska exakt.

Det här är en spännande deckare, inte bara för igenkänningsfaktorn för mig, utan för att handlingen inte riktigt utvecklas som man hade väntat sig och även om jag började ana vad som hade hänt när jag började närma mig slutet av boken, så hade jag ändå inte helt rätt. Så Flickorna på Englandsbåten var inte riktigt så förutsägbar som jag trodde när jag började läsa boken, det förekommer en del oväntade vändningar.

Flickorna på Englandsbåten är en spännande debut inspirerad av en sann historia. Jag gillar huvudpersonen Nora Sand och ser verkligen fram emot nästa del i serien.




Tack till Norstedts förlag för rec.exet!


Flickorna på Englandsbåten finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


5 kommentarer:

  1. Norstedts hade gärna fått skicka den till mig också! :-) Jag prenumererar på deras inlägg på Facebook och där har de visat ovanstående trailer, som gjorde mig väldigt nyfiken. Skulle gärna läsa boken! Väntar väl tills den kommer på pocket. Författaren ger också ett väldigt trevligt intryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, författaren ger verkligen ett trevligt intryck!

      Radera
  2. Det låter som en bok jag skulle kunna gilla, lägger till den på listan :)

    SvaraRadera
  3. Det här låter verkligen som en bok för mig :)

    SvaraRadera