onsdag 17 augusti 2016

Veckans bokbloggsfråga vecka 33

För väldigt många är det här första jobbveckan efter semestern, för oss är det sista veckan på min mans semester. Alltså försöker vi hinna med en hel del just den här veckan så vi slipper hålla på nästa vecka när han jobbar...Och jag känner att jag just nu ligger lite efter med bloggen eftersom det finns så mycket annat att ta tag i.
Men idag ska jag svara på Veckans bokbloggsfråga från Barnboksbloggen

Vad anser du – är bloggen död som fenomen? Har de sociala medierna tagit över eller är det snarare så att de sociala medierna bara är ett komplement till bloggen? Vilka är dina upplevelser och erfarenheter av att vara bokbloggare och att läsa bokbloggar? 

---------------------

Nu har inte jag bloggat så länge att jag skulle vara insatt på djupet i det här med bloggande, men jag vet ju vad jag sett för förändringar redan under min tid som bokbloggare.
Nej, jag tror definitivt inte att bloggen och bloggandet är död som fenomen, tvärtom faktiskt. Sociala medier av typen Facebook/Twitter/Instagram upplever jag mer som ett komplement till bloggar  Man kan på så sätt, genom att sprida sina inlägg på sociala medier, hitta nya läsare till bloggen.

Även om man mycket snabbare kan få en ögonblicksbild av t ex en bok på sociala medier. så ger ju inte ett kort inlägg med bild lika mycket som ett helt blogginlägg så dom som är intresserade klickar sig nog gärna vidare för att läsa hela inlägget/recensionen om de vill få en bättre uppfattning om vad bloggaren tycker om t ex en viss bok.
Jag tycker mig faktiskt se att bloggandet ökar, det är fler och fler människor som tidigare inte vågade sig på bloggande som nu börjar blogga och det dyker upp spännande bloggar om udda ämnen.En del nya bloggare är också sådana som bara för något år sedan nog inte ens själva hade trott sig om att börja med bloggandet.

När jag började var jag väldigt osäker på om bloggande var nånting för mig, men tänkte då att om jag inte gillar det så är det ju bara att släppa och göra något annat. Nu blev det istället så att jag tyckte att det här var hur perfekt som helst för mig och att jag till på köpet tyckte det var jättekul att bokblogga, så jag har sen bara fortsatt och lär fortsätta så länge jag tycker det är roligt. Och jag är enormt imponerad över hur trevliga bokbloggare är mot varandra så det gör också sitt till för att jag ska vilja fortsätta bokblogga.




2 kommentarer:

  1. Tror precis som du att det sociala medier är ett bra sätt att göra reklam för sin blogg och hitta nya läsare.

    SvaraRadera
  2. Det sociala medierna är absolut ett bra komplement till bloggandet och jag tror att det kan hjälpa till att få nya läsare att hitta till bloggen.

    SvaraRadera