torsdag 4 augusti 2016

Kakelugnsmordet av Lars Ohlson

Titel: Kakelugnsmordet
Författare: Lars Ohlson
Format: Pocket
Antal sidor: 290
Förlag: Pocketförlaget
Recensionsexemplar

"Den gamle tandläkaren Robert Aspelin levde i skräck för att råka illa ut. Samtidigt var bankjuristen Vilhelm Eriksson besatt av att döda honom, och en dag var Aspelin spårlöst försvunnen.

Misstankarna kom med tiden att hopas runt bankjuristen, och när polisen väl grep honom erkände han att han först svindlat den gamle tandläkaren och sedan eldat upp honom i sina kakelugnar.

Bankjuristen ville sona sitt brott och ta sitt straff. Men varken polis eller åklagare kunde förmå sig att tro på hans erkännande. I några av kriminalhistoriens mest gastkramande förhör tvingades han därför bevisa sin skuld."

-------------------------
Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa den här boken och när jag hade läst vad den handlade om blev jag automatiskt nyfiken. Jag tycker det är intressant med äldre, kända brott och har både läst och sett på TV om ganska många sådana, men kakelugnsmordet har jag missat helt. Min man däremot visste direkt vad det handlade om när jag fick boken.

Det märks ända från början av boken att författaren arbetat som nyhetsreporter, Berättelsen har bitvis en nästan dokumentär ton, vilket såklart passar alldeles utmärkt för den här typen av berättelse. Trots den dokumentära stilen blir boken aldrig tråkig eller svårläst, det dokumentära, sakliga sättet att berätta just den här historian snarare förstärker det makabra i mordet på Robert Aspelin. Det går nästan kalla kårar utmed ryggraden när man läser hur mördaren berättar om och beskriver mordet med samma känslolöshet som om han bara varit ute och handlat lite mjölk.

Ingen av huvudpersonerna är speciellt sympatisk och faktiskt så känner jag inte ens medkänsla för offret. Troligtvis är det den halvdokumentära stilen som gör att mitt vanliga "krav" på att ha någon som jag kan sympatisera med, sätts ur spel. Att läsa den här boken är nämligen ungefär som att se en dokumentär på TV och för mig är det väldigt positivt.

Kakelugnsmordet är en välskriven, oerhört intressant bok om ett mord på 60-talet.Är man intresserad av historiska svenska omtalade mordfall är Kakelugnsmordet ett måste att läsa.




Tack  Lars Ohlson för rec.exet!



Kakelugnsmordet finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket
Bokus Inbunden/Pocket
CDON Inbunden/Pocket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar