måndag 29 augusti 2016

Den tredje rösten av Cilla & Björn Börjlind

Titel: Den tredje rösten
Serie: Rönning Stilton, del 2
Författare: Cilla & Rolf Börjlind
Format: Inbunden
Antal sidor: 461
Förlag: Norstedts förlag
En världsomsegling på 366 dagar

"Marseille. En kvinna hittas styckad och nergrävd i ett strövområde. Hon har tidigare arbetat på cirkus som target girl för en knivkastare. Hennes död skakar om en nära vän till den före detta polisen Tom Stilton. Tillsammans åker de ner till Frankrike för att ta reda på vad som ligger bakom det brutala mordet.
Stockholm. En tulltjänsteman hittas hängd i sitt hem. Polisen konstaterar att det rör sig om ett fingerat självmord och sätter dådet i samband med ett parti droger som tullen beslagtagit.

Olivia Rönning dras ofrivilligt in i mordet på tulltjänstemannen och börjar följa andra vägar än huvudutredningen. Motivet till mordet leder henne in i kretsar som tjänar grova pengar på att mjölka det svenska välfärdssystemet.

När Tom och Olivia inser att mordgåtorna är sammanflätade tar de hjälp av varann för att lösa dem.

-----------------------
Den tredje rösten är andra delen i serien om Olivia Rönning och Tom Stilton.
När jag läste första delen för ett par år sedan tyckte jag om boken och ville fortsätta med serien. Nu blev det inte så utan det dröjde alltså till nu innan jag kom mig för att läsa del två.
Eftersom det var så länge sen jag läste Springfloden så jag trodde jag skulle ha glömt en hel del, men det visade sig att jag faktiskt kom ihåg förvånansvärt mycket.

Jag tycker fortfarande bäst om Tom Stilton, även om Olivia Rönning börjar få ganska många "tycka-om"-poäng. Men eftersom många av de mer framträdande karaktärerna är lite udda så är det inte lätt att bestämma sig för bara en, jag har en liten svaghet för udda personligheter.

Själva berättelsen är definitivt annorlunda med cirkus och cirkusartister inblandade. Det gör ju också att handlingen utspelar sig både i Sverige och i Frankrike. Det jag gillar är att det är högt tempo och det händer något hela tiden.

Trots att jag så småningom listade ut det mesta så fanns det i slutet också sådant som kom som en överraskning och det är alltid positivt när en bok inte är helt förutsägbar. Den här gången ska jag se till att det inte dröjer alltför länge innan jag läser nästa del för nu känns det som att jag skulle vilja läsa den direkt.



 Min recension av del 1

Springfloden


Den tredje rösten finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok


1 kommentar:

  1. Jag tycker absolut att du skall läsa de andra böckerna i serien också, karaktärerna förändras hos huvudpersonerna för varje bok. Det är jag rätt så glad för när det gäller Olivia Rönning, henne kunde jag bli irriterad på i de två första böckerna, samtidigt som hon ju för handlingen framåt.

    SvaraRadera