tisdag 30 augusti 2016

Lex Domini av Staffan Gullsby

Titel: Lex Domini
Serie: Sebastian Ekberg
Författare: Staffan Gullsby
Format: Kartonnage
Antal sidor: 340
Förlag: Visto förlag
Recensionsexemplar

"Ett halvår har gått sedan händelserna i Lex Duplex och tiden är inne för rättegång. Livet har i viss mån normaliserats men det blir ändå inte samma sak igen. Sebastian Ekberg har blivit ett känt namn, något han inte känner sig bekväm med. Dessutom finns det många som har åsikter om honom och vad han har gjort. Åsikter som inte enbart är positiva. Och på sjukhuset håller kollegorna distansen.

En kvinna söker upp Sebastian för att få hjälp att få klarhet i såväl sin makes som sin väninnas död. Samtidigt avbryter en av hans patienter sin cancerbehandling efter att ha blivit friskförklarad av en helandepastor. Motvilligt inser Sebastian att sakerna hänger ihop. Nyfikenheten och viljan att veta och förstå är igång igen. Tillsammans med Marie och journalisten Ove börjar de gräva i fallet och de beger sig till Gävle och Tavernakyrkan - en församling där under, mirakel och helanden står på menyn."

-----------------
Lex Domini är en fristående fortsättning av Lex Duplex och andra boken om kirurgen Sebastian Ekberg.

Det märks ganska tydligt att författaren nu börjar bli varm i kläderna, den lilla segheten i början som jag tyckte fanns i första boken lyser här med sin frånvaro. Man hamnar direkt in i handlingen och sedan flyter det bara på.  Även om delar av handlingen även i den här boken sker i sjukhusmiljö och inom sjukvården ligger tyngdpunkten på det religiösa.

Det är inom det kyrkliga som det blir både intressant och spännande. Det har ju emellanåt diskuterats i tidningar om just den här typen av kyrkor och trosinriktningar, dvs sådana som trott på det här med helande, handpåläggning osv och där en del människor då avbrytit medicinska behandlingar för att de verkligen trott på att de blivit friska trots att det inte funnits några bevis för det. Jag är själv inte troende men har förståelse för de som har en annan syn, men jag tycker det är riktgt läskigt när folk indoktrineras så hårt att deras självbevarelsedrift och det sunda förnuftet helt får stiga åt sidan.

Det är faktiskt först i den här boken som jag tycker jag börjar lära känna Sebastian Ekberg bättre och jag tycker mer och mer om honom. Alla karaktärerna och också själva berättelsen känns väldigt trovärdiga och den här gången har författaren fått till den helhet som jag tyckte saknades i den förra boken, nu fungerar allt ihop istället för att vara separata trådar som löper jämsides.
Man anar rätt så snabbt vad som orsakat dödsfallena, men det gör inget för det är vägen till uppklarnandet som är det spännande och intressanta.

Lex Domini är en lättläst, intressant och spännande bok som väcker en del funderingar hos mig om hur lätt det måste vara att styra en del människor genom en tro där man kräver total underkastelse för t ex en pastors egenhändigt snickrade tolkning av bibeltexter
.
Jag tycker verkligen om den här boken och hoppas nu att författaren låter Sebastian Ekberg fortsätta i ännu en bok.

Tack Staffan Gullsby för rec.exet!

Min recension av första boken

Lex Duplex




Lex Domini finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage
Bokus Kartonnage
CDON Kartonnage


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar