fredag 5 augusti 2016

Bokbloggsjerka 5-8 augusti

Idag är jag trött, faktiskt så trött att jag har stor lust att lägga mig igen och sova ett litet tag till. Maken tycker att jag ska göra precis det och inte tvinga mig att vara uppe om jag är trött, men det tar emot att gå och lägga sig när man stigit upp för inte så länge sedan.
Det är fredag och då är det dags för Annikas bokbloggsjerka . Idag vill Annika veta

Vad brukar du generellt göra på din semester? Kryper du upp i hängmattan/lägger dig på stranden med en god bok och låter vardagen försvinna, eller är du mer stressad än någonsin under den här tiden? Har du något ”semesterläsningstips” att dela med dig av? Hur skulle en perfekt semester se ut enligt dig?

----------

Egentligen har jag ju "semester" året om i och med att jag inte längre jobbar. Men det finns ändå en period som känns lite som om man var på semester och det är när maken har sin, för då finns möjlighet att hålla på med sånt vi vanligtvis inte har tid till. Oftast stannar vi faktiskt hemma hela ledighetsperioden, och gör små dagsutflykter istället. Varje år brukar vi också ta en tur till Göteborg för att hälsa på hos en äldre vän och hans familj. Och det här betyder att jag läser ungefär som vanligt. Enda skillnaden är nog att jag försöker undvika alltför tunga, dystra, allvarliga böcker under semestern, då vill jag helst ha något lättläst och lättsamt.
Och det här är nog nästan den perfekta semestern, ingen stress och inga måsten, vi gör det vi har lust med helt enkelt.
Läsandet blir då också nästan som vanligt. Men det finns en skillnad, på sommaren vill jag helst ha nånting lättläst och lättsamt, absolut ingenting tungt och dystert. Så det jag föredrar att läsa på sommaren är deckare, spänning, feelgood och romance.






17 kommentarer:

  1. Håller med: lätt att välja lättläst när solen skiner!

    SvaraRadera
  2. Dagsutflykter är alltid trevligt. Skönt att komma i väg men ändå få sova i sin egna säng :)

    SvaraRadera
  3. Vad skönt det låter! Och dagsutflykter kan vara minst lika roliga :)

    SvaraRadera
  4. Ingen stress och måsten och lättsam läsning sammanfattar det bra.

    SvaraRadera
  5. Dagsutflykter gillar jag också, att upptäcka närområdet lite :)

    SvaraRadera
  6. Dagsutflykter kan vara otroligt mysiga.

    SvaraRadera
  7. Dagsutflykter kan absolut vara mysiga :)

    SvaraRadera
  8. Det känns som om det är viktigt att låta lusten styra under ledigheten, utan krav och måsten.

    SvaraRadera
  9. Små dagsutflykter och lättläst på sommaren låter bra. :)

    SvaraRadera
  10. Dagsutflykter brukar vara väldigt trevliga och jag tycker ofta att det är väldigt lagom. :)

    SvaraRadera
  11. brukar läsa några deckare på sommaren, men i år har det inte blivit så. jag har läst det som kommit i min väg trots att jag har flera fina deckare i läshögen. men - inga måsten var det ju

    SvaraRadera
  12. Det är väldigt mysigt med dagsutflykter.

    SvaraRadera
  13. Lättläst och lättsamt låter bra för avkopplande semester. :)
    Att ta dagen som den kommer och bara vara, göra dagsutflykter och helt enkelt njuta av livet låter också härligt. :)
    Göteborg är en trevlig stad att besöka, den återkommer vi också ofta till! :)

    SvaraRadera
  14. Själv känner jag ingen skillnad på årstid, kanske mer pocket som är lätta att få med till stranden.

    SvaraRadera
  15. Ingen stress och måsten och lättsam läsning sammanfattar det bra.

    SvaraRadera
  16. Deckare är bäst, året om ;) Men sommaren lockar mig verkligen till att läsa mer deckare och jag vet inte varför men brukar bli en del hyllvärmare då :)

    SvaraRadera