tisdag 16 augusti 2016

Top Ten Tuesday - böcker där handlingen utspelar sig i Frankrike

Jag har tidvis små sömnstörningar och det brukar yttra sig genom att jag under en kortare period sover relativt lite och inte under den tid då "normala" människor sover, dvs på natten. Just nu verkar jag ha kommit in i en sådan period och det betyder att jag inte har sovit alls inatt, däremot börjar det kännas nu att det kanske vore dags att försöka sova i alla fall ett par timmar. Men när jag nu är fortfarande uppe så är det ju lika bra att fixa Top Ten Tuesday innan jag går och lägger mig. Dagens tema är böcker där handlingen utspelar sig på x ställe.


Top Ten Books With X Setting (top ten books set near the beach, top ten book set in boarding school, top ten books set in England, etc)

--------------------

Jag väljer något enkelt till det här eftersom jag nu börjar känna av att jag inte sovit något och då får det bli Frankrike. Böckerna är sådana  där en stor del av handlingen utspelar sig någonstans i det landet och de är listade utan inbördes ordning och titlarna är länkade till recensionen, där det finns mer info om böckerna.


1. Mördaren i Marais av Claude Izner
2. I persikoträdets skugga av Joanne Harris
3. En officer och spion av Robert Harris
4. Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George
5. Snöleoparden av Mikael Köhler Larsson
6. Budbäraren av Fred Vargas
7. En smak av vin av Joanne Harris
8. Drömbokhandeln av Laurence Cossé
9. En fransk curry: 100 steg från Bombay till Paris av Richard C. Morais
10. Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda

4 kommentarer:

  1. Två har jag läst, men en del författare har jag läst andra böcker av. Som Claude Izner t.ex.!
    Hoppas du får sova nu.

    SvaraRadera
  2. Jag trodde jag knappt hade läst någon bok som utspelar sig i Frankrike. Till min stora förvåning så har jag läst fyra av dina tio och ytterligare en står oläst i hyllan :)

    SvaraRadera
  3. Spännande lista, trevligt att ta en litterär tur till Frankrike :)

    SvaraRadera
  4. Hoppas du fick lite sömn igår :)

    Jag har läst tre av titlarna på din lista och annat av några av de andra författarna.

    SvaraRadera